Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, May 12, 2010

SPRM perlu kewangan yang lebih & kakitangan yang cekap untuk memerangi rasuah

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen kepong Dr Tan Seng Giaw mengulangi bahawa Kerajaan Pusat mestilah memperuntukkan sekurang-kurangnya RM350 juta untuk bajet tahunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

SPRM haruslah menunjukkan ia adalah benar-benar berkesan untuk memerangi rasuh di dalam negara.

Mahkamah Koroner mestilah membuat keputusan yang tidak berat sebelah tentang kes Teoh Beng Hock yang menjejaskan imej SPRM. Keadilan patut diperlihatkan.

Rakyat memberi perhatian keapda birokrasi, kemunduran dan rasuah di negara ini. Institusi-institusi seperti SPRM haruslah memainkan peranan yang berkesan untuk sentiasa memerangi rasuah.

Dr Tan telah berucap di Dewan Rakyat mengenai kewangan Istitut Integriti Malaysia (IIM)dan SPRM. Jika institusi-institusi ini hendak berfungsi dengan efektif, ia memerlukan bajet yang lebih dan kakitangan yang cekap, yang berlagak dengan berani tanpa memihak sebelah.

Kita memahami bahawa terdapat ekonomi yang lembab dan banyak kementerian sudah kurang peruntukannya. Tetapi, ini tidak seharusnya menjejaskan SPRM.

Tahun ini anggara bajet SPRM adalah RM324 juta. Tetapi, Kerajaan hanya memberi RM167.6 juta sahaja. Ia mencadangkan petrtambahan kakitangan 900 orang. Yang didapati hanya 76. Itupun dibuat dengan cara tukar-menukar sahaja.

Apa yang ketara adalah pegawai-pegawai kanan Independent Commission Against Corruption (ICAC) Hong Kong telah memberi syarahan kepada kakitangan SPRM yang hendak meniru ICAC dan lain-lain agensi. Nisbah kakitangan dan kes ICAC adalah 1:4, walhal MACC 1:12.

SPRM memerlukan kewangan yang lebih dan kakitangan yang cekap. Saya akan mengulangi seruan ini.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home