Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, April 11, 2010

Tambah stesen bergerak, rondaan & keberkesanan polis.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengulang seruannya supaya Kementerian Dalam Negara menambahkan bilangan stesen bergerak, rondaan dan anggota yang cekap di tempat-tempat yang sering berlaku jenayah, termasuk Jinjang dan Kepong, Kuala Lumpur. Pastilah keselamatan untuk rakyat. Ini memang memerlukan masa.

Pada 11.4.2010, Dr Tan menyentuh soal penjenayahan ketika melawat Jinjang Utara.

Pada tempoh hari, polis menambahkan rondaan termasuk di Metro Prima, Kepong. Ini adalah baik. Tetapi, terdapat banyak tempat yang berkehendakkan lebih rondaan and stesen bergerak. Misalnya, di Jinjang Utara yang terletaknya Balai Polis. Ada bangunan balai yang cantik selepas projek pembinaan semula dilaksanakan. Kita tidak boleh mengizinkan kelancangan para penjenayah untuk melakukan jenayah di depan balai.

Menurut Menteri Dalam Negara Datuk Seri Hishamuddin, indeks jenayah jalanan negara telah turun sebanyak 20% pada awal tahun 2010. Dalam tiga tahun ini, keturunan indeks adalah 5% setiap tahun. Saya tidak tahu apalah erti sebenar indeks ini. Yang pentingnya, rakyat mestilah berasa selamat.

Minggu lepas, saya bangkitkan soalan penjenayahan negara khasnya JInjang dan Kepong, Kuala Lumpur, dalam Dewan. Kementerian Dalam Negara tidak menjawab dengan sepenuhnya.

Kami akan terus memberi perhatian kepada masalah jenayah. Polis haruslah mengadakan lebih banyak stesen bergerak, rondaan dan anggota yang cekap, terutamanaya di tempat-tempat hitam. Bilakah orang ramai boleh berasa lebih selamat?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home