Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, January 18, 2009

Semoga Tahun Baru Cina membawa pemulihan ekonomi

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengucapkan Selamat Tahun Baru.

Krisis subprime Amerka Syarikat telah mendatangkan kemerosotan ekonomi dunia. Walaupun Malaysia tidak mengalami kesusahan seteruk krisis ekonomi 1997, Tahun Baru akan menghadapi pelbagai cabaran. Semua pihak, terutamanya Kerajaan' mestilah berjimat-cermat, mengurangkan pembaziran dan meningkatkan keberkesanan dan kecekapan setiap jabatan.

Pada 17 Januari, Pakatan Rakyat (PAS) telah menang pilihanraya kecil Kuala Terengganu. Gelombang tsunami 38 sembilan bulan yang lepas berterusan. Ada yang membangkitkan isu perkauman dan sentiviti agama. Tetapi, para pengundi tidak terpengaruh. Sejak 70han Abad lepas, minyak mentah didapati di Terengganu. Menurut Kerajaan, royaltinya dari 2000 hingga 2008 bagi negeri itu ialah RM6.1 bilion. Tetapi, negeri itu adalah kedua yang termiskin di negara ini. Di mana pergi, wang tersebut?

Masalah jenayah di seluruh negara adalah membimbangkan: ragut, pencurian, rompakan, pembunuhan, rogol dan sebagainya. Misalnya, pada 14.1.2009, lebih 30 kereta telah disembur asid di Taman Aman Puteri, Jinjang Utara; hanya 15 pemilik membuat laporan polis. Kita berharap pihak polis dapat bersiap sedia untuk menghadapi penjenayahan semasa Tahun Baru, agar rakyat selamat.

Tahun lalu, Akta Suruhanjaya Pencegah Rasuah diluluskan di Parlimen. Pesuruhjaya pertama ialah bekas Pengarah Badan Pencegah Rasuah Datuk Seri Ahmad Said. Sebelum suruhanjaya itu menghadapkan yang disyaki ke mahkamah, ia mestilah mendapat izin dari Peguam Negara; ini menyekatkan kuasanya. Beliau mengatakan bahawa siasatan sedang dijalankan ke atas orang-orang yang berpangkat tinggi. Mudah-mudahan orang-orang besarpun menghadapi undang-undang yang sama.

Orang ramai mengharapkan harga petrol, diesel dan gas turun lagi. Ini boleh mengurangkan bebannya. Kita haruslah sentiasa berwaspada dengan subsidi yang boleh disalahgunakan.

Diharapkan inflasi dapat dicegah dan harga barangan jangan naik.

Dr Tan Seng Giaw

1 Comments:

At 6:23 PM, Blogger Arya Taraye said...

matahari naik dari barat

perlembagaan malaysia ikutlah british

golongan asian tiada berhasrat

satu katil dua mimpi memanglah foolish

 

Post a Comment

<< Home