Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, January 12, 2009

Gencatan Senjata Untuk Pertentangan Gaza

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya adanya gencata senjata serta merta untuk pertentangan Gaza.

Dr Tan mengambil bahagian di dalam mesyuarat khas Dewan Rakyat pada 12.1.2009 mengenai serangan ketenteraan yang dinamakan Operasi 'Cast Lead' oleh Israel pada 27.12.2008 ke atas Wilayah Palestin di Gaza dari udara dan pada 3.1.2009 melintasi darat.

Perang Arab-Israel 1967 menarik perhatian saya. Israel mencerobohi Tebing Barat dan Gaza. Ramai yang mengeluarkan perkataan-perkataan berwarna-warni yang penuh perasaan serta menunjukkan pelbagai bantahan. Hari ini, 42 tahun kemudian, kita menyaksikan perasaan, perkataan dan bantahan yang serupa.

Sejarah Palestin adalah sangat rumit. Ia membayangkan pergolaakan dan penderitaan hidup manusia.

Setakat ini pertentangan Gaza telah mengakibatkan lebih 900 orang terkorban, lebih 30% kanak-kanak, dan beratus ribu cedera. Terdapat laporan mengenai kegunaan white phosphorus dan depleted uranium di dalam perang ini.

YAB Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Badawi membentangkan usul khas ini, disokong oleh timbalannya Dato' Seri Najib Tun Razak. Sepuluh resolusi yang diluluskan ialah termasuk kecaman tehadap serangan ketenteraan Israel ke atas Gaza, gesaan agar Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) membuat ketetapan untuk gencatan senjata serta merta dan mengadakan Sesi Tergempar Khas Perhimpunan Agung PBB, proses damai, dan sebagainya.

Kita hendak menyaksikan gencatan senjata serta merta, kekurangan ketegangan kemanusiaan, kewujudan keamanan dan kesejahteraan di Rantau Palestin dan para penjenayah perang dihadapkan ke mahkamah antarabangsa di The Hague, Holland.

Terdapat cadangan oleh YB Pasir Mas untuk melantik Tun Mahathir sebagai seorang wakil keamanan kepada Palestin. Ada juga syor dari Ketua Pembangkang dan YB Bandar Tun Razak supaya sebuah jawatankuasa terdiri dari Perdana Menteri, Ketua Pembangkang dan Menteri Luar ditubuhkan untuk mencari jalan penyelesaian di Palestin.

Bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair, mewakili European Union untuk mengejar keamanan di Palestin. Setakat ini, beliau belum berjaya. Beliau mempunyai pengaruh.

Pada zahirnya, Iran, Syria, Hizbollah dan Hamas menentang Israel dengan lebih hebat, walhal Mesir, Jordan, Arab Saudi dan Fatah menggunakan cara-cara yang lebih sederhana. Mesir sedang berusaha untuk mencapai gencatan senjata. Saya berharap YB Menteri Luar boleh menkaji bagaimana kedua-dua kumpulan ini, khas di antara Fatah dan Hamas, dapat bersuara dan bertindak sebagai satu kumpulan.

Segala bentuk bantuan mestilah diselaraskan agar ia akan sampai kepada sasaran. Kita perlu menumpukan kepada keadaan kemanusiaan: kemalangan, makanan, kesihatan, tempat teduh, air, kawalan kesihatan, elektrik, bahan api, jalan masuk, lintasan dan keperluan utama.

Dr Tan Seng Giaw

1 Comments:

At 6:32 PM, Blogger Arya Taraye said...

demikian acuan demikian kueh itu

cina amerika sekarang sudah bekawan

pemimpin bijaksana jangan ikut cara hantu

pijak kaum sami datanglah lawan

 

Post a Comment

<< Home