Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, January 05, 2009

Pamerkan dokumen kontrak lebuhraya yang lengkap

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Menteri Kerja Raya mengemukakan dokumen yang lebih lengkap bagi 22 batang lebuhraya di Perpustakaan Kementeriannya. Sesetengah kontraknya adalah perjanjian am sahaja seperti Terowong Smart, Kuala Lumpur. Lebuhraya bertol yang lama mempunyai lebih dokumen.

Pada 6.1.09, Dr Tan mengulas penafian Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia Datuk Mohamad Razali tentang kekurangan keikhlasan dalam usaha untuk membenarkan orang ramai membaca dokumen kontrak lebuhraya.

Ketua Pengarah mestilah melihat semua dokumen kontrak di perpustakaan tersebut. Beliau akan mendapati bahawa sesetengah dokumen adalah tidak lengkap. Misalnya, kontrak Terowong Smart tidak mempunyai lampiran. Yang tidak genap haruslah digenapkan.

Sebelum 1 Januari, 2009, Kementerian Kerja Raya tidak pernah membuka dokumen kontrak lebuhraya kepada khalayak ramai. Kini, rakyat boleh berbaris untuk membaca dokumen seumpama ini; kementerian merupakan lebih telus. Jika bahan-bahannya adalah lebih sempurna, maka orang ramai boleh memahami dengan mendalam.

Saya melihat kontrak Terowong Smart semalam. Saya tidak berasa segar kerana butir-butir seperti kos projek RM1.933 bilion, kos tanah RM20 juta dan kosesi untuk 40 tahun sudah diketahui sejak 2002. Pemegang konsesinya ialah Smart Holdings.

Contohnya, kami hendak mengetahui butiran para pemegang saham: MMC 30%, Anglo-Oriental 20% dan Gamuda 50%. Di bawah apakah keadaan Anglo-Oriental boleh mengambil alih saham MMC 30%?

Dokumen kontrak tidak termasuk lampiran-lampiran. Selain dari kekurangan maklumat terhadap langkah-langkah menebatkan banjir, cara-cara pampasan disebabkan kerajaan hendak mengurangkan kadar tol atau tidak memgizinkan kanaikan kadar itu kurang ternyata.

Lebuhraya dua tingkat itu melalui Terowong Smart. Pemegang konsesi menguruskannya termasuk sistem kontrol dan kawalan trafik, plaza tol, pintu air dan saluran lalulintas. Lampirannya tidak dipamerkan.

Adalah satu perkaranya bahawa kerajaan tidak memberi peluang kepada rakyat untuk memandang kontrak lebuhraya. Satu perkara lagi ialah setelah dibenar berbuat demikian, bahan-bahan yang ditunjukkan adalah tidak lengkap. Menteri dan Ketua Pengarah Lebaga Lebuhraya mestilah memperbaiki keadaannya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home