Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, October 30, 2008

Pembelian Eurocopter helikopter dan Jawatankuasa Kira-Kira Wang

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang (PAC) Dr Tan Seng Giaw mempercayai bahawa semua orang mestilah menghormati PAC termasuk kementerian-kementerian. Ini bermakna bila sebuah kementerian dijemput untuk menghadiri mesyuarat PAC, Ketua Setiausha haruslah datang. Jika beliau tidak dapat hadir atas sebab yang tidak boleh dielakkan dengan jawapan berltulis, timbalannya boleh mengganti.

Ketua Audit Negara atau timbalannya atau kedua-duanya menghadiri setiap mesyuarat PAC.

PAC merupakan sebuah parlimen yang kecil dan yang sangat penting. Ia adalah dilantikkan oleh Dewan menurut Peraturan Tetap 76 untuk memeriksa akaun-akaun Persekutuan, akaun-akaun badan-badan awam, laporan audit negara serta perkara-perkara yang difikirkan tepat.

Pagi ini, PAC memanggil Kementerian Kewangan untuk memberi taklimat terhadap perolehan 12 unit helikopter EC 725 bagi menggantikan pesawat Nuri Tentera Utara Diraja Malaysia (TUDM) secara tender terbuka antarabangsa. Ketua Setiausaha tidak hadir dan beliau tidak hantar surat. Tiga setiausaha bahagian kementeriannya hadir, termasuk Dato' Norrizan Shafie, Bahagian Kawalan dan Pemantauan, Dato' Syed Nasir Syed Ahmad and Dato' Farhana Mohd Razali. Mesyuarat itu dibatalkan.

Semalam, Dato' Abu Bakar Haji Abdullah, Ketua Setiausaha Kementerian Pertahanan, Tan Sri General Azizan Ariffin, Penglima TUDM dan kakitangan-kakitangan tekniknya memberi taklimat tentang pembelian Eurocopter tersebut untuk utiliti dan search and rescue (SAR) TUDM.

Kementerian tidak membuat penilaian fizikal ke atas helikopter-helikopter yang akan dibeli; ketua setiausaha menerangkan juruterbang (test pilots) kementerian pernah membawa helikopter-helikopter seperti EC725 ketika pameran air shows seumpama Farnborough, Paris, Brunei adn Langkawi. Anggara harga untuk tiga jenis helikopter yang disenaraipendekkan: Agusta Westland RM 2.4 bilion, Eurocopter EC725 RM 1.6 bilion and Sikorsky RM 1.26 bilion.

Matlamat PAC ialah untuk memeriksakan pembelian helikopter tersebut. Surat niat, the letter of intent (LOI), telah dikeluarkan kepada Eurocopter Corporation pada 15 September, 2008. Terdapat kesangsian orang ramai terhadap LOI ini kerana disyaki wujudnya kecurangan. Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan penundaan perolehan helikopter itu pada 28 Oktober, 2008, sebab krisis ekonomi dunia.

Malaysia patut membeli senjata seperti helikopter tentera cocok dengan doktrin dan keperluannya. Tetapi, semua pembelian mestilah telus dan akauntabel.

Dr Tan Seng Giaw

2 Comments:

At 10:48 PM, Blogger klantanese said...

mr.Tan.

there is an argument of the real price for the eurocopter that we(malaysia) have to pay higher than Brazil.

somebody(myself included) said that the accessories much more expensive than the helicopter itself

did u got the real figure about the real cost what we have to pay? and what brazil got for their cost?

thank you

 
At 10:53 PM, Blogger klantanese said...

there is an argument of the real price for the eurocopter that we(malaysia) have to pay higher than Brazil.

somebody(myself included) said that the accessories much more expensive than the helicopter itself

did u got the real figure about the real cost what we have to pay? and what brazil got for their cost?

thank you

 

Post a Comment

<< Home