Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, January 23, 2009

Galakkan syarikat besar membayar kontraktor

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong menyeru supaya syarikat besar membayar kontraktor sejurus selepas kerja disiapkan. Janganlah cari alasan.



Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak mestilah menampil ke hadapan mendesakkan syarikat-syarikat membayar kepada kontraktor-kontraktor asalkan kerja telah dibuat dengan betul.


Adalah menjadi satu tabiat bahawa sesetengah syarikat lewat membayar atau tidak mmembayar kontraktor. Walaupun kontraktor sudah siap kerja, syarikat mencari alasan pincang untuk menunda atau memberhenti bayarannya.

Memandangkan Menteri Kewangan meminta pendapat awam melalui blog dan emelnya, saya memberi peringatan mengenai syarikat yang tidak membayar kontraktor. Saya berharap beliau menyiasat perkara ini dengan secepat mungkin, lalu mengemukakan rumusan untuk mengatasi tabiat buruk syarikat ini.

Menurut Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan, terdapat kira-kira 303 projek yang bernilai jumlah RM 9.2 bilion yang akan dilaksanakan mengikut Sistem Pembinaan Berindustri. Sama ada ia dilaksanakan menurut sistem ini atau lain, yang terpenting sekali ialah ia dibuat dengan adil, cocok dengan standard antarabangsa.

Kerajaan boleh memimpin melalui teladan dengan membayar kontraktor sejurus selepas kerja disiapkan mengikut perjanjian.

Kemerosotan ekonomi dunia menimbulkan masalah. Industri bereksport Malaysia telah terjejas. Walaupun negara ini tidak terkena seteruk negara-negara seperti Singapura, ekonomi kita terus menghadapi cabaran. U.K. mengalami kemerosotan ekonomi secara rasmi.

Industri pembinaan, industri pembuatan dan industri kecil dan sederhana sedang menderita.

November tahun lepas, Kerajaan telah mengumumkan pakej rangsangan ekonmi pertama berjumlah RM 7 bilion yang sedang dilaksanakan secara berperingkat. Semoga pengagihan ini dilaksanakan dengan adil dan berkesan.

Selamat Tahun Baru. Mudah-mudahan Tahun Lembu ini membawa berita yang baik: ekonomi memulih dengan cepat.

Dr Tan Seng Giaw

1 Comments:

At 9:26 AM, Blogger KoOnG said...

陈胜尧博士:

请问什么时候可以帮忙修补位于甲洞卫星市JALAN ANTOI KANAN DUA, KEPONG BARU.的篮球场呢???
本人在2008年尾时已经去过陈博士在于JINJANG的办公社。也向陈博士的秘书讲解当地篮球场情形如何毁坏等等问题。
秘书先生也有电话联络我说DBKL会尽快修理该篮球场。但是到了现在什么消息也没有,我本人也没办法联络陈博士你。只在报上看见陈博士的新闻而已,没办法见陈博士你一面。。

如陈博士你有时间的话,希望你亲自到位于甲洞卫星市JALAN ANTOI KANAN DUA, KEPONG BARU.的篮球场观察一下如何毁坏。

希望陈博士会关注我小小市民的反应
在这我也写上电话号码以方便联络,(如有需要)
012-320-7146
KOONG

谢谢

 

Post a Comment

<< Home