Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, January 17, 2008

Menteri Kewangan mesti turun ke pasar untuk mengetahui kadar kenaikan harga barang

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Menteri Kewangan II Tan Sri Nor Mohamed Yakcop menilai semula kadar inflasi kini sama ada seperti yang disbutkan naiknya 2 hingga 2.5% . Harga barang-barang haruslah disekat dengan berkesan untuk menghilangkan kebimbangan para pengguna.

Harga minyak mentah adalah RM100 setong, harga tepung gandum dan gas industri dan lain-lain sudah naik. Rakyat khuatir ia akan melambung lagi.

Dr Tan menyentuh ulasan Tan Sri Nor Mohamed bahawa inflasi ialah 4% dan Kerajaan mampu mengekalkannya.

Kenaikan harga barangan tidak membayangkan angka Kerajaan bahawa inflasi meningkat 2 hingga 2.5%. Para pengguna mengalami naiknya harga barang-barang sebanyak 30-60%.

Minak mentah berharga US100 setong. Bilakah Kerajaan akan membenarkan harga petrol dan gas dinaikkan? Bila harga petrol dan gas melambung, kesan ke atas harga barang lain adalah besar.

Sekarang, gas 14 kg dijual RM24 setong. Jika dinaikkan 27 sen sekilo, maka ia menjadi RM 27.78 setong.

Menteri Kewangan harus turun ke pasar sendiri untuk membeli barang. Beliau boleh menampakkan sama ada kenaikan harga itu 2% atau 30% hingga 60% atau lebih.

Peruntukan bajet 2008 bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negara dan Hal Ehwal Pengguna ialah RM 430 juta termasuk hal pengguna RM 46 juta. Adakah ini boleh digunakan dengan berkesan? Kita menekankan bahawa Kerjaan perlu menghalang kenaikan harga barang dengan seboleh-bolehnya. Jangan menggunakan kadar inflasi yang tidak membayangkan keadaan yang sebenarnya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home