Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, November 21, 2007

Jadikan Bukit Lagong hutan tadahan, sebelahan FRIM.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya Bukit Lagong dikelasifikasikan sebagai hutan tadahan dan pembalakan dilarangkan ataupun ia diletakkan di bawah Lembaga Penyelidikan dan Pembangunan Perhutanan Malaysia (FRIM).

FRIM mestilah meningkatkan usaha penjagaan supaya tidak ada orang yang mecerobohi kawasannya termasuk Jabatan Perdana Menteri dengan projek-projek khasnya. Kawasan hutan FRIM adalah 1,000 hektar. Kita mestilah mempertimbangkan status Bukit Lagong di sebelah FRIM.

Saya pernah menganggap bahawa Bukit Lagong mempunyai keluasan hampir 20,000 hektar. Tetapi, pihak kementerian mengatakan bahawa ianya 3,817 hektar. Terdapat pembalakan di sebahagiannya. Saya tidak setuju. Pembalakan ini harus diberhentikan.

Kalau FRIM hanya mempunyai kemudahan penyelidikan bukan kuasa penguatkuasaan, maka Bukit Lagong patut diisytiharkan sebagai hutan tadahan, bukan separuh hutan simpan dan separuh hutan pengeluraran di bawah Jabatan Perhutanan.

[Jawapan Timbalan Menteri Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar Dato' S. G. Sothinathan: kawasan hutan simpan Bukit Lagong seluas 3,817 hektar sudah digazetkan sebagai hutan simpan. Namun sebahagiannya telah diklasifikasikan sebagai hutan pengeluaran dan sebahagian lagi sebagai hutan perlindungan. setakat ini tidak ada perancangan untuk menggazetkan hutan ini kepada hutan tadahan. Namun sekiranya perlu, Jabatan Perhutanan Simpanan Malaysia akan melihat kepada perkara ini.]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home