Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, December 03, 2007

Tempoh peralihan:Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mesti pungut sampah

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan supaya mengarah semua pihak berkuasa tempatan (PBT) seperti Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memungut sampah-sarap dengan berkesan.


Dalam tempoh peralihan ini, PBT dan syarikat-syarikat yang dilantikkan dalam program penswastaan harus memenuhi tanggungjawabnya.


Pada 4.12.2007, Dr Tan meminta kementerian agar memantau 144 buah PBT dan syarikat seumpama Alam Flora menjalankan tugas menguruskan sisa pepejal. Ketika itu, Dewan Rakyat sedang membahas Rang Undang-Undang Perbekalan (Bajet 2008) peringkat jawatankuasa dengan peruntukan RM 2.65 bilion bagi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan; Setiausaha Parlliament YB Datuk Dr S. Subramaniam menjawab perkara-perkara yang telah dibangkitkan oleh para ahli.


Pada bulan Jun tahun ini Dewan telah meluluskan pindaan ke atas beberapa akta untuk membolehkan Kementerian ini mengambil alih pengurusan sisa pepejal. Penguatkuasaannya akan bermula pada April, 2008.


Seperti yang disebutkan di dalam Dewan, sesetengah pegawai di PBT menganggap pengurusan sampah adalah bidang kuasa persekutuan, mereka buat acuh tak acuh tentang pengutannya. Oleh itu, ada kawasan-kawasan seumpama rumah panjang Seri Segambut, Jinjang Selatan, yang berbau busuk kerana longgokan sampah. Walaupun didesak oleh para penduduk, DBKL dan Alam Flora kurang mengambil berat.


Kami akan terus memberi peringatan kepada DBKL dan lain PBT supaya menguruskan pungutan sampah dengan berkesan semasa tempoh peralihan ini. Kementerian patutlah peka kepada perkara ini.
Ada orang awam yang kurang kesedaran sivik dan membuang sampah mengikut kehendak sahaja. Adakah pendidikan dan penguatkuasaan undang-undang akan membawa perubahan?

Selain daripada masa peralihan untuk pengurusan sisa pepejal, Kerajaan mestilah berhati-hati dalam kiraan kadar bayaran untuk pengutan sampah. Ia akan menimbulkan kontroversi.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home