Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, November 28, 2007

Umumkan laporan kebocoran bangunan

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengulangkan permintaan supaya Kerajaan mengumumkan laporan kebocoran bangunan kerajaan dari jawatankuasa yang dipengerusikan oleh Ketua Audit Negara. Demikian, rakyat akan mengetahui keadaan yang sebenarnya.

Dr Tan pernah membawa perkara ini kepada Dewan Rakyat semasa perbahasan Rang Undang-Undang Perbekalan (bajet 2008) peringkat jawatankuasa dengan peruntukan RM6.5 bilion bagi Kementerian Kerja Raya pada 22.11.2007.

Pada awal tahun ini, beberapa bangunan awam di Putrajaya dan Jalan Duta Kuala Lumpur menghadapi kebocoran seperti Bangunan Imigresen di Putra Jaya dan Bangunan Mahkamah di Jalan Duta. Kerajaan menubuhkan sebuah jawatankuasa yang dipimpin oleh Ketua Audit Negara untuk menyiasat bangunan-bangunan awam.

Selepas perbelanjaan beratus juta ringgit, mengapa bangunan boleh bocor? Bangunan-bagunan ini masih baru. Bangunan Parlimen juga bocor. Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu mestilah memberi penerangan yang lengkap.

Menurut Datuk Seri, laporan mengenai kebocoran dan kerja memperbaikinya telah siap dan, mengikut perjanjian, kerja akan terus dibuat selagi terdapat kebocoran.

"Kebocoran berpunca dari perubahan iklim. Sekarang adalah tidak serupa dengan masa dulu: setiap malam hujan, tidak ada musim. Masa yang lepas, musim hujan adalah dari Oktober hingga Mac. Kini tidak ada lagi. Kita tidak perlu menanya para saintis," ujar beliau.

"Kadangkala, bangunan lama mempunyai kelengkapan kalis air yang uzur. Kelengkapan ini boleh tahan lebih kurang 20 tahun. Semacam pemasangan wayar elektrik yang mempunyai masa yang tertentu, tempoh kelengkapan kalis air mestilah dicatatkan. Dahulu, lebih ramai kakitangan JKR dan kerjanya tidak begitu banyak. La ni, hanya terdapat 4,000 kakitangan, tetapi kerjanya terlalu banyak, termasuk pemantauan kelengkapan kalis air. Ini merupakan salah satu kelemahan. Kita sedang melatih mereka bagaimana menjaga kelangkapan kalis air," tambah Samy.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home