Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, December 17, 2007

Timbang semula keberkesanan Suruhanjaya Aduan Khas (SCC)

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kerajaan menimbang semula keberkesanan Surhanjaya Aduan Khas (SCC), lalu memahami sebab-musabab Australia dan United Kingdom menubuhkan Suruhanjaya Khas untuk menangani aduan terhadap polis (IPCMC).


Dr Tan membuat komen terhadap SCC yang telah dibentangkan di Dewan Rakyat untuk bacaan pertama pada 13.12.2007.


Beberapa tahun ini, banyak orang ada keluhan tentang polis. Walaupun ramai polis berdedikasi, tetapi seperti bidang yang lain, terdapat kambing hitam di kalangannya. Oleh itu, Kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menambahbaikan perjalanan dan pengurusan Polis Diraja. Pada 2005, ia memaparkan 125 syor, termasuk IPCMC, bagi memenuhi permintaan rakyat.


Akan tetapi, pihak polis adalah tidak puas hati dengan IPCMC. Mengapa menumpukan perhatian kepada polis semata-mata? Walhal, adanya segelintir yang menyeleweng di jabatan-jabatan lain seumpama Jabatan Pengangkutan Awam dan Jabatan Kastam dan Eksais.


Australia dan U.K. memperolehi ombudsman yang menerima aduan terhadap pelbagai jabatan. Mereka mendapati bahawa biro ini tidak berkesan bagi menangani aduan tentang polis. Justru, mereka menubuhkan suruhanjaya hanya untuk menguruskan komplen darihal polis.


Kini, SCC menjadikan Ketua Polis Negara dan Pengarah Badan Pencegah Rasuah sebagai ahlinya. Jika SCC adalah bebas, mengapa masih melantik KPN dan Pengarah BPR sebagai anggotanya?


Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home