Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, November 21, 2007

Atasi projek tebatan banjir yang terlewat di Jinjang

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw meminta Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar supaya memastikan projek-projek tebatan banjir termasuk di Jinjang disiapkan dalam masa yang ditetapkan termasuk kualiti kerja yang tinggi.

Kementerian patutlah menentukan bahawa subkontraktor dibayar secara terus ataupun kaedah lain yang efektif. Sistem tender mestilah diperbaiki kerana kontraktor tidak membayar subkontraktor.

Dr Tan telah membangkitkan berulang kali termasuk semasa perbahasan peringkat jawatankuasa Rang Undang-Undang Perbekalan untuk Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dengan peruntukan RM 1.85 bilion pada 19.11.2007.

Projek tebatan banjir di Kuala Lumpur adalah terdiri dari Pakej Satu, Terowong Bistari, dan Pakej Dua, Projek Kolam-Kolam Takungan Banjir Batu dan Jinjang. Projek ini terlewat dan kadangkala subkontraktor tidak dibayar. Ini memang menjejas kehidupan orang ramai.

Terowong Bistari menelan belanja RM 2.1 bilion termasuk kos pengambilan tanah. Konsortium kontraktornya Gamuda dan Malaysian Mining Corporation (MMC). Pakej Satu adalah terlewat enam bulan. Jalan tol melalui terowong itu disiapkan sebelum tebatan banjir.

Kos Projek Kolam-Kolam Takungan Banjir Batu dan Jinjang adalah RM 805 juta. Kontraktornya syarikat yang disenaraikan di Bursa Malaysia, Peremba. Pakej Dua adalah terlewat tujuh bulan. Walaupun ia dijangka siap pada 27 Disember, 2007, kerja masih tergendala. Subkontraktor menenggu bayaran.

Kementerian akan membayar subkontraktor secara terus. Bagaimana ia menyelesaikan wang yang belum dibayar pada masa yang lebih awal?

[Jawapan Timbalan Menteri: Pakej Dua di Jinjang terlewat selama enam bulan. Memang kita mengakui bahawa ada masalah di antara kontraktor dengan subkontraktor. Kementerian telahpun memahami perkara ini dan kita telah membuat peraturan di mana pembayaran dapat dibuat terus kepada subkontraktor yang terlibat dengan projek ini dan kita jangka projek ini akan siap awal tahu 2008.]

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home