Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, November 16, 2007

Lantik anggota berkaliber dan bebas untuk Suruhanjaya Diraja

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Perdana Menteri melantik anggota yang berkaliber dan bebas untuk Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat rakaman klip video Lingam. Anggota-anggota ini tidak boleh memihak sesiapapun.

Dr Tan membuat komen terhadap pengumuman YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi semalam untuk menubuh sebuah Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat klip video tersebut. Klip ini adalah disyaki mengandungi perbualan telefon antara seorang peguam ternama dan seorang hakim kanan untuk mengatur pelantikan hakim.

Semalam, Abdullah berkata: “Suruhanjaya itu akan ditubuhkan apabila tugas-tugasnya telah ditentukan dan selepas itu individu-individu terpilih akan dijemput untuk menganggotainya.”

Pada tempoh hari, klip video Lingam menimbulkan kontroversi. Kerajaan menubuhkan sebuah panel yang terdiri dari tiga ahli. Kononnya, setiap ahli telah mengesyorkan agar ditubuhkan sebuah Surhanjaya Diraja. Kita tidak mengetahui isi kandungan laporan setiap ahli itu.

Negara kita mengamalkan sistem tiga kuasa bebas; pentadbiran, kehakiman dan perundangan saling mewujudkan keseimbangan. Beberapa tahun ini, ada orang di dalam dan luar negara yang menyoalkan kebebasan kehakiman. Pemecatan Tun Salleh Abbas 20 thaun lalu menarikkan lebih perhatian mengenainya.

Maka, penubuhan Suruhanjaya tersebut adalah langkah yang munasabah. Bidangnya baiklah diperluaskan lebih daripada klip video itu. Kami meminta supaya Perdana Menteri melantikkan anggota-anggota yang benar-benar bebas untuknya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home