Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, November 13, 2007

Senarai projek2 menyenggara sekolah dan kecekapan pelaksanaan, 14.11.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kementerian Pelajaran mengumumkan senarai projek penyenggaraan sekolah di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 (RM9).


Kita perlu mengetahui jumlah peruntukan yang sebenar, sistem tender dan pemantauannya. Berapa pembaziran melulu? Adakah peruntukan digunakan dengan tepat, jitu dan persis?

Dr Tan menanya soalan tambahan pada 14.11.2007 tatkala Timbalan Menteri Pelajaran Dato' Haji Noh Bin Haji Omar menjawab soalan lisan mengenai Program Integrasi Kaum dan peruntukannya di bawah RM9.

Di bawah program ini, peruntukannya adalah hampir RM5 bilion bagi semua aliran. Sekolah-sekolah kebangsaan mendapat RM4.3 bilion.

Bajet 2008 memperuntukkan RM29.5 bilion bagi Kementerian Pelajaran. Ini adalah munasabah. Tetapi, pemantuan penggunaan wang ini mestilah diperbaiki.

Timbalan Menteri mengatakan bahawa terdapat tender terbuka untuk projek-projek. Walaupun beliau cuba mempertahankan cara pelaksanaan projek-projek, kita tidak meyakinkan adanya ketelusan dan akauntabiliti yang cukup.

Kementerian mestilah mengkaji semula semua projek. Misalnya, adakah semua guru besar dan pengetua mengetahui butiran peruntukan projek penyelenggaraan sekolahnya? Bagaimana seorang kontraktor dilantik? Adakah kerja mengesan dan menetapkan struktur dan bahagian yang akan diperbaiki diserahkan kepada kontraktor atau subkontraktor? Siapa yang memantau kerja yang dilakukan oleh kontraktor? Macam mana guru besar atau pengetua mengesahkan siapnya projek itu?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home