Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, November 20, 2007

Standard Malaysian Timber Certification Council (MTCC) untuk ASEAN?

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mencadangkan supaya standard Malaysian Timber Certification Council (MTCC) boleh dipertingkat dan dipopularkan sehingga ia dapat dipakai di seluruh ASEAN.

Ini merupakan salah satu langkah untuk memelihara hutan di negara kita. Difahamkan bahawa 60% tanah Malaysia adalah diselubungi hutan dan 15% lagi ditanamkan pokok-pokok getah dan kelapa sawit. Adakah angka ini membayangkan keadaan yang sebenarnya?

Dr Tan mengemukakan cadangan ini ketika mengambil bahagian di dalam perbahasan Bajet 2008, undang-undang perbekalan, peringkat jawatankuasa untuk Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (peruntukan RM 1.85 bilion) pada 19.11.2008.

Kementerian mempunyai dasar dan langkah-langkah untuk memelihara hutan. Saya berharap pihaknya dapat mempertingkatkan usahanya. Di setengah-setengah tempat, hutan masih tidak dijaga dengan baik.

Misalnya, terdapat kelemahan di dalam usaha untuk memperlindungkan hidupan liar dan taman negara yang cukup tercemar sekarang. Saya berharap Timbalan Menteri Dato' S. G. Sothinathan sendiri pergi ke Taman Negara dan tengok di kawasan-kawasan yang mempunyai banyak pelancong. Susahlah untuk mendengar dan melihat mergastua yang tahu dan lebih peka kepada manusia daripada kita sendiri.

Semoga Yang Berhormat dapat membentangkan satu laporan kepada Dewan ini agar kita tahu langkah-langkah yang berkesan yang telah diambil bertahun-tahun.

[Jawapan YB Timbalan Menteri adapun langkah-langkah bagi memulihara Taman Negara ialah (i) penguatkuasaan undang-undang melalui kerjasama pihak tentera; (ii)menjalankan emanatory hidupan liar secara berkala; (iii) menjalankan penyelidikan dengan kerjasama pihak IPTA dan NGO; (iv) mendirikan pos-pos kawalan di pintu masuk ke Taman Negara, pembangunan kemudahan ekopelancongan secara terancang; (v) memperkemaskan perundangan yang sedia ada seperti Enakmen Tanah Negara dan Akta Perlindungan Hidupan Liar; dan (vi) mengadakan Program Masyarakat Setempat mengenai kepentingan memulihara Taman Negara.]

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home