Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, August 06, 2007

Mengapa setelah memeriksa jambatan dua tahun, barulah minta peruntukan dari Kabinet?

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesakkan Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu supaya menjelaskan mengapa beliau mengambil masa dua tahun selepas pemeriksaan and penilaian jambatan-jambatan di dalam negara, barulah hendak meminta Kabinet meluluskan RM 500 juta untuk memperbaiki jambatan yang uzur.

Dr Tan menimbulkan soalan pada 6.8.2007 tentang kenyataan Samy yang mengatakan bahawa menurut penilaian jambatan dua tahun yang lalu, kita memerlukan Rm 500 juta bagi memperelokkan 2000 batang jambatan lama di Malaysia.

"Saya telah mengemukakan syor pemulihan jambatan lama kepada Unit Perancang Ekonomi dan Kerajaan telah bersetuju dengan peruntukan yang dikehendaki," ujar Samy. Jawapan ini adalah tidak munasabah.

Kita menyedari bahawa ada jambatan yang dibina 60 tahun yang lampau. Tetapi, kita tidak faham sebab-musabab syor pemulihan jambatan hanya dibuat dua tahun setelah penilaian dilakukan.

Pada tempoh hari, keruntuhan Jambatan Antara Negeri di Minneapolis, Amerika Syarikat, mengakibatkan 9 maut dan berapa lagi cedera. Menurut media, negara itu mempunyai 70,000 jambatan yang mesti dibaiki; ia akan mengambil masa 20 tahun dengan perbelanjaan RM US$188 bilion.

Negara-negara lain pernah mengalami bencana jambatan seperti Jambatan Seoul, Korea Selatan.

Malaysia harus meningkatkan kawalan jambatan, jalan, parit, bangunan dan lain-lain. Kita tidak patut tunggu dua tahun selepas penilaian dilakukan sebelum mengambil tindakan untuk memulihkan jambatan atau struktur yang lain. Pada akhir ini, Jejambat Kepong (MRR2) ditimpa keretakan 31 dari 32 tiang dan Jabatan Kerja Raya membelanjakan RM70 juta untuk memperbaikinya. Kemudian, ia menuntut perbelanjaan ini dari kontraktor utama MRR2.

Kami sudah mengemukakan isu pemeriksaan dan pemulihan jambatan yang memerlukan jawapan yang memuaskan dari Menteri Kerja Raya di Parlimen.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home