Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, May 31, 2007

Perdana Menteri melawat KL & Kepong & Pelan Tempatan KL20

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Perdana Menteri YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memastikan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur melaksanakan Pelan Struktur Kuala Lumpur (KL20), meliputi pelan tempatan dan 190 perkara dasar.

Dr Tan membuat komen terhadap lawatan YAB kepada ibu pejabat DBKL dan perasmian Program Perumahan Rakyat (PPR) di Taman Intan Baiduri, Kepong, pada 1 Jun, 2007.

PM memberi perhatian kepada pembangunan KL. Ini adalah betul. YAB pernah menjadi Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan pada 80han Abad lalu.

KL membangun dengan pesat, termasuk Kepong. Tetapi, terdapat kelemahan-kelemahan di dalam perancangan bandar, seumpamanya Kompleks Desa terletak di tepi Jejambat Kepong (MRR2). Pelan Struktur KL 1984 adalah seolah-olah tidak berkesan. Maka pada 2004, DBKL menggubalkan KL20, lalu mewartakannya. Matlamat KL20 adalah untuk mewujudkan KL sebagai bandaraya bertaman tropika bercahaya yang bertaraf dunia.

KL20 berkehendakkan pelan tempatan. Tahun lepas, DBKL berjanji bahawa pelan tempatan disiap dan diwartakan pada akhir 2006. Namun, sehingga kini pelan tempatan belum dipamerkan, apatah lagi digezetkan. Kita tidak tahu apakah masalah DBKL yang tidak dapat mengadakan pelan tempatan.

Adalah diharapkan bahawa ketika lawatan ke DBKL dan Kepong, beliau boleh memahami KL20 dan objektifnya pada 2020.

DBKL bertunkus-lumus membuat persiapan untuk lawatan tersebut: halangan projek tebatan banjir di Jalan Kepong bahagian Jinjang dipindahkan, longkang-longkang di Taman Intan Baiduri dicuci, jalan-jalan diturap dengan tar, panji dan bendera dipasang, bangunan dibersih, awning didirikan di depan PPR dan sebagainya. Para penduduk taman itu boleh melihat keberkesanan DBKL. Aduan tentang longgokan sampah dibuat berkali-kali lebih dua tahun; semua dapat dipungut dalam satu hari. Sebaliknya, sampah-sarap di tempat-tempat lain semacam Pusat Kepong tidak dapat dipungut.

KL20 mempunyai 190 perkara dasar untuk membolehkan KL mencapai tahap dunia. Misalnya, ia menggalakkan pusat berasaskan pengetahuan di sektor perdagangan dan industri, pengangkutan awam yang baik, kemudahan yang sempurna, kualiti perumahan yang elok, landskap indah di kawasan-kawasan kediaman, perdagangan dan industri, penyusunan semula struktur untuk menentukan perancangan, penyelarasan dan pembangunan yang berkesan.

Setibanya Datuk Bandar baru di KL awal tahun ini, kita telah memberi peringatan mengenai KL20. Sekarang, kita memberitahu PM dengan harapan bahawa beliau membantu menyiapkan dan mewartakan pelan tempatan untuk menjayakan KL20.

Dr Tan Seng Giaw

1 Comments:

At 3:59 PM, Blogger soon said...

Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN,
Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

Kami Yang Benar,
RAKYAT GOMBAK

 

Post a Comment

<< Home