Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, June 20, 2007

Pastikan penguatkuasaan Akta Kualiti Alam Sekeliling(Pindaan),20.6.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak Kerajaan supaya melatih lebih ramai pegawai penguatkuasa, lalu memelihara alam sekitar negara dengan berkesan.

Dr Tan mengambil bahagian dalam perbahasan Rang Undang-Undang meminda Akta Kualiti Alam Sekililing 1974 pada 19.6.2007.

Alam sekitar Malaysia mestilah diperbaiki. Terdapat tanda-tanda yang tidak elok seperti pembuangan sampah, kumbahan dan sisa toksid di sebarang tempat. Usaha memperelokkan undang-undang, penguatkuasaan dan pendidikan adalah perlu.

Pada 2006, dianggarkan bahawa sebanyak 10,000 kilang mengeluarkan bahan buangan berbahaya. Pada 2004 dan 2005, pengeluaran sisa toksid adalah 469,584 tan metrik dan 489,161 tan metrik masing-masing dan dijangkakan meningkat 8-9% setahun. Apakah jumlah sisa toksid yang dihasilkan oleh kilang-kilang haram?

Banci Pertubuhan dan Perusahaan mendapati sebanyak 546,218 buah industri kecil dan sederhana (IKS) dalam negara, dengan 433,517 atau lebih kurang 80% terdiri dari industri mikro.

Dari 2001 hingga 2005, wujudnya 97 kes pembuangan sisa toksid secara haram. Kerajaan membelanja Rm 8 juta untuk membersihnya. Kita tidak mengetahui ada beberapa kes lagi sejak 2005. Tahun lepas, kejadian longgokan sisa toksid dari Taiwan menimbulkan huru-hara.

Pindaan tersebut memperuntukkan bahawa orang yang bersabit dengan kesalahan pembuangan sisa toksid dipenjara selama tempoh tidak melebihi lima tahun dan juga didenda tidak melebihi lima ratus ribu ringgit.

Kita setuju bahawa seseorang tidak sepatutnya membuang sisa toksid secara haram. Pihak berkuasa mengenakan tindakan tegas terhadap orang yang bersabit dengan kesalahan tersebut. Ini adalah tepat.

Kerajaan menyatakan bahawa ia menggalakkan IKS. Jika IKS didapati bersabit dengan kesalahan tersebut dan dikenakan hukuman RM500,000, ia mungkin muflis jika keuntungan dan prestasinya kecil. Oleh itu, IKS mestilah menjauhi dari perbuatan haram itu.

Pindaan tersebut tidak menjelaskan sisa toksid yang diimportkan. Ini merupakan satu kelemahan.

Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan 144 pihak berkuasa tempatan haruslah melatih lebih ramai ahli penguatkuasa yang mempunyai nilai-nilai yang tinggi. Pertambahan ahli penguatkuasa yang bersih, cekap dan beramanah akan memberi kesan apabila rang undang-undang tersebut diwartakan sebagai akta kelak.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home