Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, May 27, 2007

Menteri Pelajaran mestilah kaji semula dasar satu bahasa,27.5.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mengesyorkan supaya Menteri Pelajaran Y.B. Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussein mengkaji semula dasar bahasa. Sambil memastikan semua rakyat menguasai Bahasa Malaysia, beliau mestilah mengenepikan dasar satu bahasa sahaja dan menggalakkan pelajaran bahasa Mandarin, Tamil dan Inggeris. Janganlah hantar guru yang tidak memahami Mandarin kepada sekolah Cina lagi.

Dr Tan bercakap demikian ketika berucap di Majlis Jamuan Makan Malam Ulang Tahun Ke-40 DAP Cawangan Serdang di Dewan SJK (C) Serdang I pada 26 Mei, 2007.

Malam ini, Dong Jiao Zhong (Gabungan Persatuan-Persatuan Lembaga Mengurus dan Guru-Guru Sekolah Cina) mengadakan Majlis Jamuan Makan Malam untuk kira-kira 5,000 peserta di Kajang. Suasananya luar biasa. Jika Menteri Pelajaran hadir di majlis itu, beliau tentu mendapat tanggapan yang berlainan. Ini boleh merangsangkan dasar pelajaran yang liberal dan terbuka.

Pada tempoh hari, YB melawat negara China sambil belajar. Beliau memahami bahawa rakyat China adalah lebih mementingkan negaranya daripada individu dan kaum. Ini mewujudkan kejayaan China. Kita boleh mempelajari darinya. Sentimen pendidikan China adalah mengatasi lain-lain perkiraan.

"China tidak mengizinkan isu kontroversi memecahbelahkan. Sehingga sekarang, masyarakat antarabangsa mengiktirafkan kemajuan ekonomi dan kemampuan untuk memimpinnya," ujar beliau.

Kita tidak mengetahui selama mana China boleh mempertahankan kedudukannya. Ini terserah kepada usaha rakyat China.

Kita berharap sekembalinya ke tanahair, YB Dato' Seri Hisham dapat berfikir dengan sedalam-dalamnya, agar beliau sanggup merancang dan melaksanakan dasar pendidikan yang lebih baik, lalu melayani sekolah semua aliran dengan adil dan saksama. Misalnya, sekiranya sebuah sekolah kebangsaan baru diperuntukkan RM 20 juta dan sebuah sekolah baru Cina diberi hanya RM20,000, ini merupakan satu mata besar dan satu yang kecil. Ia memang menjejaskan pandangan semua kaum.

Menteri Pelajaran haruslah memakai cermin mata yang mempunyai penglihatan kiri dan kanan yang serupa.

Kita sudah merdeka 50 tahun. Seandainya kita sentiasa menekankan dasar satu bahasa seperti dinyatakan di dalam titah ucapa diraja pada 1982 dan kenyataan-kenyataan menteri sampai sekarang, maka kepercayaan rakyat adalah terjejas. Adalah benar bahawa kita mementingkan BM. Tetapi, kita juga menggalakkan penguasaan bahasa-bahasa yang lain seumpama Mandarin, Tamil dan Inggeris.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home