Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Saturday, June 02, 2007

Pastikan penghuni yang layak membeli unit PPR& kurangkan pita merah,2.6.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengenalpastikan para penghuni yang benar-benar layak untuk membeli unit-unit Program Prumahan Rakyat (PPR). Kita mestilah mengelakkan pengagihan yang tidak adil, lalu mengurangkan pelbagai aduan.

Dr Tan membuat komen tentang penjualan RM 35,000 seunit PPR pada 2 Jun, 2007.

Pada 1 Jun, 2007, Perdana Menteri YAB Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan keputusan Kabinet untuk menjual unit-unit PPR kepada orang-orang yang layak. Beliau berbuat demikian ketika melawat PPR Taman Intan Baiduri.

Sebelum lawatan tersebut, DBKL berikhtiar untuk membersih kawasan, memungut sampah, menurap jalan, mencuci longkang, menanam pokok dan memasangkan khemah besar. Satu anggaran mencatatkan sekurang-kurangnya 40 buah bas besar yang digunakan untuk membawa orang dari pelbagai tempat di KL ke Intan Baiduri.

Ada yang mengatakan bahawa ini adalah salah satu tanda pilihanraya umum akan diadakan tidak lama lagi. Ada yang menganggap bahawa PM hendak membuktikan kebolehannya. PPR bermula dari zaman Tun Mahathir. Pak Lah membuat keputusan untuk menjualkan unit-unitnya.

Sekiranya penjualan unit-unit PPR dapat diuruskan dengan baik, adil dan saksama, maka para penduduk akan memperolehi faedah. Jika ada ketidakadilan dan kelam-kabut, syor yang baik akan menjadi buruk.

Kita mempercayai bahawa Kerajaan patut memastikan para penghuni yang betul-betul layak membeli unit-unit PPR. Sementara itu, DBKL haruslah menubuhkan sebuah unit khas termasuk kakitangan bukan Melayu untuk urusan jualan itu.

Sebenarnya, seunit PPR mengandungi tiga bilik tidur dan satu bilik tetamu dan sewaan RM 124 sebulan. Kos seunit RM 35, 000 adalah munasabah. Jikalau semua dapat diuruskan dengan teratur dan tidak ada kongkalikung, maka rakyat tidak akan mengalami kesusahan.

PPR Intan Baiduri mempunyai 1834 unit dan 9170 penghuni. Projek ini bermuda pada 19.9.2000 dan siap pada 15.4.2004, dengan kos RM 109,296,348.50. Kemudahannya adalah termasuk tadika, dewan, kedia, surau, padang permainan dan sekolah agama.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home