Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, May 28, 2007

Kemuka laporan kebocoran kompleks mahkamah, parlimen dll ke Dewan Rakyat, 29.5.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menegaskan bahawa Kerajaan patut mengemukakan laporan terhadap kecacatan kompleks mahkamah baru dan bangunan awam Putrajaya di Dewan Rakyat. Jawatankuasa Pilihan Dewan mestilah bertanggungjawab untuk menyiasat kebocoran bangunan parlimen.

Pada 29 Mei, 2007, Dr Tan merujukkan kepada sidang media Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Seri Mohamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz dengan Johari, Pengurus Besar Joharwaki Sdn Bhd, yang merupakan kontraktor utama kompleks mahkamah baru. 。

Hari yang sebelumnya, Nazri berjumpa dengan Johari di Parlimen, lalu menyebutkan di satu sidang media di situ juga bahawa Johari meminta maaf tentang kecacatan kompleks mahkamah, pembuka paip plastik digunakan bukan pembuka logam menyebabkan kebocoran di kompleks itu, aduan terhadap kecuaian kontraktor paip telah dikemukakan kepada Lembaga Pembangunan Industri Bangunan (CIDB), tempoh warantinya akan berakhir pada Februari 2008, Kerajaan masih belum membayar baki RM 60 juta kepada kontraktor dan kompleks itu tidak perlu sijil kelayakan menduduki dan sebagainya.

Ahli-ahli Parlimen mahu Kerajaan mengkaji secara menyeluruh kecacatan kompleks mahkamah baru, bangunan awam di Putrajaya dan bangunan Parlimen. Mengapa renovasi bangunan Parlimen dengan kos RM 90 juta mengakibatkan kebocoran? Berpuluh bilion ringgit telah dibelanja untuk bangunan awam di Putrajaya; bagaimana kebocoran berlaku di ibu pejabat Jabatan Imigresen dan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi?

Ketua Audit Negara sedang mengetuai sebuah jawatankuasa untuk menyiasat bangunan-bangunan awam di Putrajya. Skop jawatankuasa ini boleh diperluaskan kepada kompleks mahkamah baru. Jawatankuasa Pilihan Dewan mestilah menyiasat bangunan Parlimen.

Difahamkan bahawa kos kompleks mahkamah baru adalah RM 370 juta di atas tanah dengan keluasannya 97,337 meter per segi. Ia mempunyai 28 buah bilik mahkamah tinggi, 21 buah bilik mahkamah sesi, 26 buah bilik mahkamah majistret dan dua buah bilik mahkamah keluarga. Kerja untuk kompleks itu bermula pada Januari 2001 dan siapnya pada Februari 2007. Kompleks ini digunakan mulai Mac, 2007.

Dari 30 April, 2007 hingga 25 Mei, 2007, sekurang-kurangnya sembilan insiden telah berlaku di kompleks mahkamah baru seperti siling menurun, paip bocor, dinding retak, kumbahan membanjiri bilik dokumen dan lain-lain. Ini tidak boleh diselesaikan dengan sidang media tersebut.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home