Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, May 23, 2007

Dewan Rakyat mesti putus memberi kuasa kepada Jawatankuasa Dewan untuk menyiasat kebocoran teruk, 23.5.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw berpendapat bahawa Dewan Rakyat harus membuat ketetapan memberi kuasa memanggil orang hadir di hadapannya atau meminta dikeluarkan surat-surat, untuk menyelesaikan masalah kebocoran dan kecacatan yang lain di parliament.

Dr Tan mengeluarkan kenyataan mengenai kebocoran teruk di bangunan parliament pada 20 Mei, 2007.

Sejak ahli-ahli parlimen DAP membangkitkan kebocoran parliament pada 10 Mei, 2007, perkara-perkara yang tidak munasabah berlaku di dalam dan luar parliament, termasuk ahli-ahli menyuara kata-kata sesat terhadap menstruasi lalu menyinggung wanita serta Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu mengatakan bahawa renovasi bangunan parlimen dengan belanja RM 90 juta adalah tanpa bumbung kalis air. Kita berasa terperanjat.

Jawatankuasa Dewan Rakyat mengandungi Tuan Yang di-Pertua Tan Sri Ramli Ngah Talib sebagai Pengerusi dan enam orang ahli yang dilantik oleh Jawatankuasa Pemilihan. Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Datuk Shahrir menekankan bahawa Jawatankuasa Dewan mesti mengkaji masalah kebocoran. Ketua Pembangkang Lim Kit Siang mengatakan bahawa Datuk Seri Samy perlu bertanggungjawab terhadap kecacatan itu dan hal penyenggaraan patut diletakkan di bawah Jawatankuasa Dewan.

Tetapi, Jawatankuasa Dewan mengendali segala perkara berkaitan dengan kesenangan dan kemudahan serta khidmat-khidmat dan kenikmatan-kenikmatan yang terdapat bagi ahli-ahli Majlis. Jawatankuasa ini tidak berkuasa memanggil orang hadir di hadapannya atau meminta dikeluarkan surat-surat kecuali jika Majlis membuat ketetapan memberi kuasa berkenaan dengan ini. Majlis hendaklah membuat ketetapan sedemikian, agar Jawatankuasa ini dapat mengkaji kebocoran dan kecacatan lain serta mencari cara penyelesaian.

Kita ingin mengetahui tanggungjawab Menteri Kerja Raya yang sebenarnya. Hakikatnya, beliau bukan sahaja merancang dan melaksanakan kemudahan-kemudahan asas seperti bangunan parlimen, bahkan juga menyenggara serta meningkatkan kualiti infrastruktur. Setelah membelanja RM 90 juta, parliament memperolehi bangunan yang bocor teruk. Ini adalah bukan standard negara maju yang dicita-citakan Malaysia pada 2020.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home