Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, May 14, 2007

Standard perumahan, pemaju, kontraktor, profesional, pembeli,1.5.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan 144 pihak berkuasa tempatan (PBT) termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengambil tindakan terhadap pemaju dan kontraktor yang tidak mematuhi standard perumahan. Misalnya, sesetengah rumah di Taman Fortune, Batu 7, Jalan Kepong, Kuala Lumpur, mengalami keretakan dan tanah menurun. Pemaju BH Realty Sdn Bhd mestilah memperbetulkan kecacatan ini.

Dr Tan membuat desakan ini ketika menemui para penduduk di Taman Fortune pada 13 Mei, 2007.

Pada tempoh hari, sesetengah bangunan di Putrajaya dan Kuala Lumpur mengalami kebocoran dan keruntuhan siling. Ini telah menyebabkan kekhuatiran di kalangan awam. YAB Perdana Menteri berasa marah dan malu. Kerajaan menubuhkan Jawatankuasa Penilaian dan Penyiasatan bangunan Putrajaya.

Sebaliknya, terdapat ribuan bangunan swasta dibina setiap tahun. Sesetengahnya cacat. Ada pemaju yang kononnya tidak mampu mengatasi kekurangan standard perumahan dan ketidakpuasan para pembeli rumah. Walaupun keadaan tidak baik, PBT masih mengeluarkan sejil kelayakan menduduki(CFO). Kini, CFO telah digantikan dengan Sijil Siap dan Patuh (CCC).

Taman Fortune tersebut terletak di tanah bekas lombong di Batu 7 Kepong. Ia memerlukan cerucuk yang cukup sebagai asas untuk perumahan. Di Taman Indah Perdana yang dekat, beberapa rumah retak dengan semakin teruk dalam 20 tahun ini; para penghuni menghadapi kebahayaan dan rumah mereka tidak ada harga.

Sekarang, kita menyaksikan keretakan hampir 26 buah rumah teres dengan tanah menurun di Taman Fortune. Lebih banyak rumah mungkin terlibat. Para penduduk meminta BH Realty memperbaiki keretakan, mengelakkan ia menjadi lebih teruk dan memastikan keselamatannya.

Kecacatan rumah serupa ini berlaku di tempat-tempat yang lain. Jika projek awam di Putrajaya yang menelan belanja berbilion-bilion ringgit menimbulkan permasalahan, apatah lagi dengan projek swasta?

Tahun lepas, Dewan Rakyat meluluskan beberapa rang undang-undang untuk meminda akta-akta yang berkaitan dengan perumahan seperti Akta Pembangunan Perumahan, untuk menentukan PBT, pemaju, kontraktor dan ahli profesional menunaikan tanggungjawabnya. Yang lebih pentingnya, para pembeli rumah perlu diperlindungkan. Kita percaya Kerajaan haruslah menggunakan undang-undang ini bagi membantu para penduduk di taman-taman yang menghadapi kesusahan seumpama Taman Fortune.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home