Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, April 20, 2007

Memodenkan taliair di negara secara berfasa, 20.4.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw meminta Kerajaan memodenkan semua taliair di negara ini secara berperingkat-peringkat.

Jika sistem taliair dapat diperbaiki, maka jumlah subsidi baja padi boleh dikurangkan. Kalau sistem taliair uzur, maka kesan subsidi ini memang kurang.

Di Dewan Rakyat, Dr Tan mengambil bahagian dalam perbahasan perbekalan tambahan peringkat jawatankuasa tentang perbelanjaan sebanyak RM214,460,000 untuk menampung kenaikan kadar baja padi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani pada 19 April, 2007.

Menurut Setiausaha Parlimen Kementerian tersebut YB Datuk Hajah Rohani Binti Haji Abd. Karim, jumlah subsidi baja padi untuk 2005 adalah RM448 juta dan RM450 juta bagi 2006. Setakat ini, subsidi seperti ini adalah perlu. Yang pentingnya, kita hendak memastikan keberkesanan subsidi ini.

Hanya dengan subsidi tersebut adalah tidak mencukupi untuk mengeluarkan padi yang lebih. Kita berkehendakkan sistem taliair semacam Kemubu dan Mada yang moden dan berkesan.

Dua bulan yang lepas, saya berada di Rusa, Kampung Hilir, Jelawat, Bachok, Kelantan. Di tepi sebuah rumah yang pernah didiami ibu saya, terdapat taliair Kemubu. Ibu saya meninggal ketika say berusir lima. Sistem taliair ini perlu diperbaiki.

Sistem taliair Mada dan Kemumu sudah wujud beberapa dekad. Ia memang ketinggalan zaman. Sistem taliair di jelapang padi mestilah cocok dengan zaman semasa. Semua petani haruslah dibekalkan dengan air ketika dikehendaki.

YB Setiausaha Parlimen juga mengatakan bahawa 75% bekalan air di negara ini adalah untuk kegunaan pertanian. Kita terpaksa cari jalan untuk menggunakan air dengan lebih efektif. Kementerian menyebutkan hasratnya untuk memperbaiki sistem paip, mengurangkan pembaziran dan mengadakan kitaran semula air. Semoga ini dapat dijayakan.

Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK-9) memperuntukkan RM70.15 juta bagi mempermodenkan sistem taliair secara berfasa. Kita hendak mengetahui bagaimana peruntukan ini dibelanjakan. Saya akan membuat susulan terhadap perkara ini.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home