Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, April 10, 2007

144 PBT selesaikan pagar & pondok keselamatan di kawasan kediaman, 10.4.2007

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya 144 pihak berkuasa tempatan (PBT) termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mempertimbangkan cara-cara untuk mengatasi masalah pembinaan pagar dan pondok keselamatan di kawasan kediaman untuk mencegah jenayah.

Dr Tan membantu sesetengah jawatankuasa para penduduk taman kediaman untuk meminta DBKL menghitungkan cara yang terbaik bagi menyelesaikan pagar dan pondok keselamatan yang didirikan oleh para penduduk bagi menghadapi penjenayah.Media pernah memuatkan berita terhadap masalah ini.

Orang Malaysia di seluruh negara adalah bimbang terhadap pertambahan kes jenayah. Dari 2000 hingga Februari, 2007, terdapat kira-kira 1.18 juta kes jenayah di negara; 180,000 kes jenayah kekerasan dan 1 juta kes jenayah harta benda. Pada tempoh yang sama, di Kuala Lumpur adanya 176,830 kes jenayah kekerasan dan 140,073 kes jenayah harta benda.

Pertambahan kes jenayah merunsingkan fikiran orang ramai. Ada penduduk yang mendirikan pagar dan pondok keselamatan di sekililing taman kediamannya, lalu melantikkan syarikat keselamatan untuk merondakan taman itu. Kerajaan mestilah menyiasat dakwaan sesetengah penduduk bahawa ada juga syarikat keselamatan yang menangguh di air keroh dengan memperburukkan keadaan agar para penduduk melantikkannya.

Ada penduduk yang mengemukakan permohonan kepada PBT untuk pagar dan pondok di tamannya. Ada yang membina pagar dan pondok keselamatan terlebih dahulu. Hanya selepas tindakan PBT, baharulah mereka membuat permohonan untuk pagar dan pondok. Pagar di komuniti berpintu ke atas tanah persendirian adalah tidak serupa dengan pagar di taman kediaman biasa.

Selain daripada Akta Kerajaan Tempatan 1976, PBT terpaksa memperkirakan sudut yang lain, termasuk gerak balas dari para penduduk.

144 PBT patutlah mempertimbangkan keadaan orang ramai dan suasana keselamatan, kemudian membantu rakyat menyelesaikan masalah pagar dan pondok keselamatan di kawasan kediaman.

Di KL, pelan strukturnya menekankan bahawa bandaraya ini hendak mencapai tahap dunia. Ini bererti semua struktur termasuk pagar dan pondok mestilah cocok dengan standard antarabangsa.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home