Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, April 22, 2007

Kertas Putih mengenai Proton & rundingannya dengan transnasional,22.4.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak Kerajaan supaya mengemukakan Kertas Putih mengenai Proton, kereta nasional, di Dewan Rakyat. Rakyat hendak mengetahui permasalahan Proton dan rundingannya dengan syarikat-syarikat transnasional seperti Volkswagen dan General Motors. Adakah wujudnya kerjasama, penggabungan atau pilihan lain di antara Proton dengan syarikat besar?

Dr Tan membuat desakan ini ketika mengambil bahagian di dalam perbahasan Rand Undang-Undang Perbekalan Tamabahan di Dewan Rakyat pada 17 April, 2007.

Sekarang, Proton adalah dalam dilema. Sejak 2005, jualan keretanya merosot dengan banyak dan wakil-wakil penjualan kereta itu mungkin gulung tikar. Ini mungkin akan menjejaskan industri automotif hiliran. Oleh itu, Kerajaan perlu mengemukakan Kertas Putih terhadap Proton dan rundingannya dengan multinasionals serta cara-cara untuk menjadikan kereta nasional kompetitif di dalam dan luar negara. Di pasaran terbuka, Kerajaan tidak boleh melindung Proton untuk selama-lamanya.

Lebih 20 tahun yang lampau, saya menekankan di Dewan yang mulia bahawa kependudukan Malaysia adalah kecil secara bandingan. Ia tidak mampu menampung kereta nasional. Sungguhpun industri hilirannya boleh dibangunkan, adalah bukan senang untuk membuat Proton.

Kependudukan negara ini adalah 26 juta, berbanding dengan lebih 70 juta di United Kingdom. Syarikat-syarikat asing sudah mengambil alih hampir semua firma kereta British, termasuk Rolls Royce. Dalam pada itu, teknologi British adalah tinggi, tetapi kurang daya saingan. Kini, syarikat-syarikat Amerika Syarikat seumpama General Motors and Ford sedang reka semula, untuk menghadapi cabaran dunia yang berubah.

Menurut laporan media, dalam sembilan bulan pertama tahun kewangan Proton 2006/2007, jualan kenderaannya berjumlah RM3.66 bilion dengan kerugian tanpa cukai RM 608 juta. Pada 2006, jualannya 115,538 buah kenderaan berbanding dengan 155,118 pada 2005, kemerosotan 30.4%.

Pada umumnya, kemerosotan pasaran kereta adalah 15%, tetapi 30.4% bagi Proton. Maka, 400 wakil penjualan kereta menghadapi risiko gulung tikar. Jika keadaan bertambah buruk, berapa wakil akan hilang? Ada yang menjangka bahawa 70% akan menghadapi risiko muflis. Ke mana pergi vendor-vendornya?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home