Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, April 15, 2007

Lantikkan pesuruhjaya bangunan di 144 pihak berkuasa tempatan, 15.4.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw berpendapat bahawa semua 144 pihak berkuasa tempatan(PBT) termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melantikkan pesuruhjaya bangunan dengan secepat mungkin, untuk memastikan apabila sesuatu bangunan tinggi disiapkan, geran strata dapat diperolehi dalam tempuh yang ditetapkan oleh undang-undang. Sementara itu, masalah geran strata di seluruh negara mestilah diselesaikan.

Dr Tan membincang dengan para penghuni darihal aduannya di Taman Aman Putra, Jinjang Utara, pada 15 April, 2007.

Orang Malaysia semua kaum memerlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan rumah pangsa. Ini adalah termasuk kakitangan kerajaan. Di dalam negara, terdapat projek perumahan yang tidak menyiapkan rumah dalam masa yang diiklankan, geran strata tidak dibereskan dan sebagainya. Di kawasan Kepong, beberapa rumah pangsa menimbulkan masalah, seperti Taman Aman Putra. Misalnya, syarikat pengurusan mengutip cukai tafsiran dan bayaran air dengan kadar yang dianggap terlalu tinggi dan azan dari surau dirasa sangat nyaring.

Di masyarakat majmuk Malaysia, pertikaian di antara agama mestilah dielakkan. Tetapi, perbincangan di antara agama haruslah dipupukkan. Azan lima kali sehari dan 365 hari setahun memanggil penganut Islam bersolat. Ada pekerja giliran malam dan kanak-kanak yang berkehendakkan tidur waktu subuh. Kalau pembesar suara waktu subuh dapat diperlahankan, ada orang yang mengalu-alukan.

Sebaliknya, pembakaran colok orang Cina, gendang India dan upacara agama boleh menjadi orang Islam tidak senang. Semua patut diselesaikan secara aman. Persefahaman dan toleransi adalah peri penting.

Pada 11 April, 2007, saya telah membangkitkan azan subuh di Dewan Rakyat secara rasional. Kerajaan bercadang penubuhan jawatankuasa khas untuk menangani isu-isu agama. Sebarang faham pelampau termasuk agama adalah tidak sesuai untuk Malaysia.

Kami telah berhubung dengan syarikat pengurusan tentang aduan para penghuni di Taman Aman Putra. Kami juga memberitahu Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan mengenai hal ini. Kami akan menyusulnya.

Cabaran yang kita hadapi memerlukan undang-undang yang berkesan dan penguatkuasaan yang cekap. Pada akhir tahun lalu, Dewan Rakyat meminda Akta Pembangunan Perumahan 1966, Akta Geran Strata 1985, Akta Pendaftaran Jurutera 1967 dan Akta Pendaftaran Arkitek 1967. Semoga timbunan masalah perumahan dapat diatasi.

Contohnya, semua 144 PBT termasuk DBKL hendaklah melantikkan pesuruhjaya bangunan yang cekap untuk memantaukan bangunan termasuk geran strata.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home