Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, April 13, 2007

Bukan semua yang behijrah ke negara lain hanya mementingkan wang, 12.4.2007

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw tidak bersetuju dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri YB Datuk Seri Nazri Aziz yang mengatakan bahawa penghijrahan cerdik pandai dari Malaysia ke seberang laut adalah kerana mengejarkan wang. Kajian Nazri adalah tidak lengkap.

Jabatan Perdana Menteri haruslah mengkaji dengan menyeluruh untuk mengetahui bilangan yang berhijrah keluar negara dan faktor-faktor yang berkaitan dengannya di dalam 50 tahun ini. Majoriti terbesar keturunan Cina dan India tetap berada dalam negara.

Dr Tan menyoal Nazri ketika beliau menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Kebawah Duli di Dewan Rakyat pada 10 April, 2007.

Penghijrahan berlaku sejak ada insan manusia di dunia ini. Di mana-mana masyarakat, jika terdapat orang yang menganggap peluang yang lebih baik di lain negara, mereka mungkin berhijrah.

Pada 70han Abad lalu, ada keturunan Cina, India dan juga Melayu meninggalkan negara ini dengan bilangan yang lebih. Terdapat segelintir yang terus berpindah dari semasa ke semasa. Tetapi, ada juga yang mengembali ke negara. Seperti yang disebutkan oleh Ketua Pembangkang Lim Kit Siang, dasar dan peluang yang tidak adil merupakan dua dari pelbagai faktor yang menyebabkan mereka berbuat demikian.

Sejak kemerdekaan negara, kita tidak tahu dengan sebenarnya bilangan warga yang berhijrah dan bilangan yang pulang. Jabatan Perdana Menteri mestilah menyiasat bilangan dan sebab-musabab mereka bertindak sebegitu.

Pada zahirnya, Nazri tidak menerima pandangan kita. Tetapi, keadaan matanya menghalang beliau menyaksikan dengan lebih jauh. Sungguhpun terdapat penghijrah yang mengejar kebendaan. Ada juga bertindak sebegini disebabkan faktor-faktor yang lain. Di dalam sesetengah bidang seumpama akademik, ada yang bekerja di seberang laut bukan hanya untuk wang.

Terdapat orang Islam yang baru sahaja menetap di negara ini. Ada orang bukan Melayu semacam kami bermastautin di Malaysia untuk banyak generasi. Kami mengembali ke tanahair pada 1970. Walaupun pendapatan di luar negara adalah beberapa kali ganda, kami berada di negara untuk perjuangan berperlembagaan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home