Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Saturday, March 31, 2007

30 sekolah kluster cemerlang & mereka tidak termasuk dalam senarai? 31.3.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mempercayai bahawa Menteri Pelajaran mestilah menjelaskan apakah langkah yang akan diambil terhadap reaksi sekolah-sekolah yang tidak termasuk dalam senarai 30 sekolah kluster cemerlang, dan bagaimana beliau boleh mengatasi respons negatifnya.

Adakah sekolah yang terpilih akan sungguh-sungguh berikhtiar dan yang belum tersenarai akan putus asa?

Dr Tan mengeluarkan kenyataan pada 31 March, 2007 tentang senarai 30 buah sekolah kluster cemerlang kumpulan pertama yang diumumkan oleh Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammudin Tun Hussein semalam.

Rakyat Malaysia haruslah bersedia menghadapi perubahan di dalam dunia moden ini. Tetapi, sebarang perubahan seperti sekolah kluster cemerlang mestilah dilaksana dan dipantaukan dengan betul-betul.

Menurut Menteri Pelajaran, bagi menyahut cabaran perkembangan dunia, beliau akan memilih 300 buah sekolah kluster secara berpringkat-peringkat, agar ia menjadi asas peralihan pada 2010.

Beliau berkata,"Ia (yang disenaraikan dahulu) bukan sekolah yang diiktiraf sebagai sekolah yang terbaik di negara ini tetapi merupakan sekolah cemerlang yang berpotensi untuk ditingkatkan kecemerlangannya ke tahap yang lebih tinggi lagi."

Beliau telah menubuhkan Lembaga Penasihat Kluster Cemerlang yang dipengerusikan oleh bekas Ketua Pengarah Pendidikan Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad. Kriteria dan tatacara pemilihan sekolah-sekolah kluster hendaklah telus dan boleh dipercayai.

Yang telah dipilih sebagai sekolah kuster semacam Sekolah Sultan Alam Shah, SMK Penang Free, SJKC Keat Hwa, Alor Star dan SJKT Simpang Lima, Klang, wajib menambahkan usaha. Kita berharap mereka dapat mencapai tahap dunia.

Jika pelaksanaan dan pemantauan kurang sempurna, besar kemungkinan sesetengah golongan akan dikorbankan. Hishamuddin patut menumpukan perhatian terhadap perkara in

Selain daripada harapan besar untuk sekolah tersenarai, kita berhati-hati tentang reaksi sekolah-sekolah yang tidak terpilih. Banyak sekolah yang telah mengeluarkan pelajar yang cemerlang seumpama Kolej Melayu Kuala Kangsar. Saya sendiri bersekolah di Chung Ling, Pulau Pinang, dan dua anak saya pernah menuntut di Sekolah Kuen Cheng, Kuala Lumpur. Saya tidak nampak prestasi sekolah-sekolah ini adalah kurang daripada sekolah-sekolah tersenarai.

Negara ini mempunyai lebih 9,000 sekolah rendah dan menengah. Ada banyak yang berpotensi tinggi. Saya mempercayai bahawa sekolah-sekolah yang tidak dalam senarai kluster akan lebih berusaha dan mengeluarkan lebih ramai penuntut yang dapat memberi sumbangan yang besar kepada masyarakat. Sepatutnya, ini menjadi salah satu kriteria yang utama untuk sekolah kluster.

Menteri Pelajaran belum lagi mengemukakan laporan yang lengkap terhadap sekolah-sekolah bistari. Sekarang, beliau berminat dengan sekolah-sekolah kluster cemerlang. Hasratnya ialah untuk meningkatkan martabat sistem pendidikan di mata dunia. Semua pihak mestilah bekerjasama supaya matlamat ini dapat dicapai.

Kita akan menyusul kepada perkembangan sekolah-sekolah bistari dan sekolah-sekolah kluster cemerlang.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home