Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, March 29, 2007

Pelancongan bertaraf antarabangsa di Johor dan lain negeri,29.3.2007.

Timbalan Pengerusi DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mencadangkan supaya taraf pelancongan antarabangsa diwujudkan di Johor dan lain negeri ketika mengambil bahagian di dalam perbahasan usul menjujung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong pada 26 Mac, 2007.

Di Johor, Kerajaan perlu mengambil initiatif untuk menarik lebih ramai pelancong dari Singapura. Jumlah pelancong ke Malaysia dari negara itu adalah hampir 9.7 juta pada 2006. Jumlah pelancong ke Malaysia pada tahun itu adalah 17.6 juta. Tahun ini, Tahun Melawat Malaysia, matlamatnya 20.1 juta pelancong. Singapura sedang melaksanakan pusat peranginan bersepadu, integrated resort, yang akan menarik lebih ramai pelancong ke negara itu.

YAB Timbalan Perdana Menteri, sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kabinet untuk pelancongan patut meneliti segala aspek yang boleh membantu dan menggalakkan pelancong datang ke Johor. Misalnya, imigresen di pintu-pintu masuk, keselamatan, CCTV, Lapangan terbang Changi ke KLIA, Laluan Kedua dan feri. Negeri-negeri lain juga mestilah menyesuaikan diri untuk pelancongan moden.

Mengapa para pelancong Singapura mengelakkan Laluan Kedua yang hanya menampung 1/10 lalulintas? 24 kaunter imigresen di Laluan Kedua tidak sibuk. Kadar bayaran RM70 untuk satu kereta bagi satu hala adalah terlalu mahal. Saya mengesyorkan supaya kadar ini dikurangkan kepada misalnya RM35.

Kerajaan mestilah mengkaji sama ada perkhidmatan feri di antara Johor Bahru dengan Singapura dapat diadakan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home