Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, April 01, 2007

Datuk Bandar KL mesti umum para penyebab pencemaran sungai,1.4.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Datuk Bandar Kuala Lumpur (DBKL) Dato' Ab. Hakim Borhan mengkaji secara menyeluruh keadaan pencemaran sungai-sungai dalam bandar, lalu mengumumkan peranan Indah Water Konsortium (IWK) dan lain agensi yang mencemarkan sungai-sungai dengan sebenarnya.

Pada 1 April, 2007, Dr Tan memberi perhatian kepada kenyataan Kerajaan Negeri mengenai IWK sebagai penyebab utama pencemaran sungai-sungai di Selangor semalam.

Kerajaan telah mengatakan bahawa ia sedang menghidupkan Sungai Klang, yang sudah mati, secara beransur-ansur. Tetapi, kerjanya nampak terlalu lambat. Sungai Klang dan anak-anak sungainya berasal dari negeri Selangor dan selepas mengalir masuk Kuala Lumpur, ia mengembali ke Selangor sebelum meluah ke lautan. Sebarang langkah pembersihan terpaksa dilakukan ke atas sungai itu di Kuala Lumpur dan Selangor dengan serentak. Kalau tidak, usahanya adalah sesia sahaja.

Kita mendapati bahawa adanya kumbahan yang dibuangkan dalam Sungai Klang dan anak-anak sungainya seperti Sungai Gombak, Sungai Batu, Sungai Jinjang dan Sungai Keroh, Kepong. Misalnya, tidak jauh dari belakang Jaya Jusco, Metro Prima, Batu 7 Kepong, sisa cecair IWK mengalir ke Sungai Keroh. Datuk Bandar patutlah mengkaji secara menyeluruh kumbahan IWK dan lain agensi yang dibuangkan ke dalam sungai-sungai di KL, termasuk sama ada kumbahan ini telah atau belum dirawati.

Kita pernah menyoal Kerajaan tentang hal ini. Tetapi, jawapannya adalah tidak memuaskan. Contohnya, IWK mencurahkan kumbahan ke dalam tasik di Taman Bandaran Kelana Jaya, Petaling Jaya. Kadangkala, kebusukan menyelubungi. Jawapan Kerajaan darihalnya tidak menyentuh perkara yang tepat.

Kelmarin, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohd Khir Toyo mendedahkan bahawa IWK merupakan penyebab yang utama pencemaran sungai-sungai di Selangor, termasuk kumbahan, amonia dan najis. Pencemar lain ialah pemaju rumah, kilang dan industri di hilir.

Wargakota mengharapkan DBKL mengenalpasti para pencemar sungai seumpama IWK, pemaju rumah, kilang dan industri. Setakat mana ia melepaskan sisa cecair dan pepejal ke dalam sungai.
Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home