Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, March 27, 2007

Wujudkan piawaian antarabangsa di semua bidang,27.3.2007.

Ini adalah satu perkara yang dibangkitkan oleh Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong ketika mengambil bahagian di dalam perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong.

Pada 23 Mac, 2007, Persidangan Invest Malaysia 2007, YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menekankan bahawa pengenalan jualan singkat terkawal baru-baru ini dan pinjaman sekuriti serta pemberian telah menunjukkan komitmen kita dalam memastikan piawaaian antarabangsa dari segi kualiti pasaran. Kita mestilah sentiasa menunjukkan komitmen ini.

Piawaian antarabangsa ini perlu diwujudkan di bidang-bidang yang lain,termasuk politik, ekonomi,pendidikan,pentadbiran, kebudayaan dan pelancongan. Kebawah Duli dan YAB mengulangi jumlah perdagangannya melepasi paras RM1 trilion, eksport berkembang 10.3%, lebihan dagangan RM109 biliondan rizab antarabangsa AS$87.3 bilion serta defisit bajet di kurangkandari 5.8% KDNK pada 2003 kepada 3.5% KDNK. Bagaimanapun, saya menyeru supaya Kerajaan menterjemahkan semua ini kepada suasana yang lebih baik bagi perniagaan dalam negara.

Setakat ini kita diberitahu bahawa Kerajaan tidak akan mengenakan syarat 30% Bumiputera di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di selatan Johor. Kerajaan mestilah memastikan hak-hak semua kaum tidak akan dirampaskan oleh sesiapapun. Hak semua kaum termasuk Orang Melayu mestilah dipelihara. Selain daripada itu, piawaian antarabangsa haruslah diadakan di WPI, Wilayah Ekonomi Koridor Utara, Koridor Pantai Timur, Koridor Sabah dan Koridor Sarawak.

Piawaian antarabangsa bermakna rasuah yang terkawal, prestasi yang tinggi, pengangkutan yang baik, pelabuhan yang berkesan, keselamatan yang boleh dipercayai dan sebagainya. Inilah yang terkandung di dalam Wawasan 2020

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home