Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Wednesday, March 21, 2007

Umumkan dengan terperinci pembaikan MRR2 Kepong,21.3.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw merayu kepada Kerajaan supaya mengumumkan dengan terperinci perbelanjaan yang sebenarnya projek MRR2 Kepong, termasuk pelbagai masalah dan tuntutan dalam pembaikan keretakan 31 tiang jejambat itu.

Dr Tan meneliti jawapan Menteri Kerja Raya Datuk Seri S. Samy Vellu di Dewan Rakyat mengenai MRR2 Kepong pada 20 Mac, 2007.

Menurut Menteri Kerja Raya, kos sebenar pembaikan MRR2 belum lagi dimuktamadkan oleh kerana masih terdapat tuntutan daripada kontraktor yang perlu dirujuk kepada Jawatankuasa Tuntutan Jabatan Kerja Raya (JKR). Setakat ini JKR telah membuat pembayaran sebanyak RM 67.9juta.

Pakar perunding British untuk mengkaji keretakan tiang jejambat, Halcrow Group Limited, telah dilantik oleh JKR dengan bayaran RM7.5 juta. Manakala, Leonhart Andra & Partners, pakar perunding dari Jerman untuk Konsortium kontraktor yang terdiri dari BumiHiway dan lain-lain, dibayar RM7 juta.

JKR bayar kos pembaikan terlebih dahulu, lalu membincang dengan kontraktor selama tiga bulan untuk mendapat balik wang pembaikan itu. Adalah diharapkan kontraktor akan membayar perbelanjaan pembaikan tersebut.

Dr Tan menanya Samy tentang projek yang lewat atau gagal seperti bangunan Matrade, Jalan Duta, Kuala Lumpur, dan Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Star.

Tahun lepas, Menteri meminta Perdana Menteri YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi membuat pengumuman bahawa projek pembaikan MRR2 dengan pakar perunding British menelan belanja RM18 juta. Dua minggu kemudian, Kerajaan memberitahu rakyat bahawa pakar perunding Jerman menggantikan British dan kos meningkat kepada RM40 juta. Sekarang, JKR telah membayar RM67.9 juta dan jumlah kos belum diketahui.

Samy menyoal,"Adakah kepala awak (YB Kepong) itu penuh? Awak tidak tidur kah semalam? Adakah awak tutup telinganya?"

Yang terpenting sekali ialah jejambat MRR2 hampir serupa dengan puluhan jejambat di lingkungan tengah Kuala Lumpur. Tetapi, 31daripada 33 buah tiang retak. Menteri pernah mencabar orang ramai yang berani mengatakan reka MRR2 itu tidak betul.

Adalah benar bahawa lalulintas di MRR2 Kepong sangat sesat. Kerajaan memperbaikinya dengan seberapa segera termasuk membayar dahulu. Kita berharap JKR dapat menyenggara jejambut itu dengan baik untuk selama-lamanya.

Kita haruslah mengenalpasti peranan Unit Perancang Bandar, Kementerian Kewangan dan Kementerian Kerja Raya masing-masing dalam projek semacam MRR2 Kepong. Apakah tanggungjawab JKR terhadapnya?

Sementara itu, Samy mestilah memberitahu rakyat jumlah perbelanjaan pembinaan MRR2 termasuk pelbagai masalah dan tuntutan untuk pembaikannya. Sambil menunggu kos sebenar pembaikan MRR2, kita akan terus menyusuli perkara ini.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home