Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, March 20, 2007

Wartakan Pelan Tempatan KL (PTKL), 20.3.2007.

Dr Tan Seng Giaw
MP for Kepong
T: 79554733 F: 79559654
senggiaw@gmail.com

20 Mac, 2007.

Datuk Ab. Hakim Borhan
Datuk Bandar Kuala Lumpur

Datuk

Pelan Tempatan KL (PTKL) dan PSKL 2020 atau KL20

Kami ahli-ahli parlimen DAP Tan Kok Wai, Fong Kui Lun, Theresa Kok danTan Seng Giaw mengucapkan terima kasih kerana sudi menjumpa kami pagi ini.

Kami mempunyai banyak perkara yang akan dikemukakan kepada Datuk dari semasa ke semasa. Pada hari ini, yang terpenting sekali ialah Pelan Struktur KL (PSKL) dan Pelan Tempatan KL (PTKL). PSKL telah diwartakan pada 4 November, 2004.

Kos kajian untuk PSKL pernah dianggarkan sebanyak RM9.7 juta dengan masa 18 bulan. PTKL dianggarkan mengambil masa 20 bulan, iaitu siap pada akhir 2006. Kami berharap Datuk dapat memberitahu bilakah KL20 termasuk PTKL boleh diwartakan dengan sepenuhnya. Apakah kos keseluruhannya?

Daripada 190 ringkasan dasar, berapakah dapat diserapkan ke dalam PTKL? Setakat mana enam zon strategik dapat dilaksanakan di dalam bajet 2007?

Semalam DBKL telah menganjurkan bengkel Congestion Pricing. Ini adalah penting. Ketelusan ini perlu diteruskan. Bagaimanapun, memandangkan kemudahan-kemudahan seperti pengangkutan awam belum disempurnakan, Congestion Pricing ini tidak dapat dilaksanakan. Bilakah bilangan orang yang menggunakan pengangkuatan awam semacam bas untuk masuk ke pusat bandar akan meningkat dari 16% sehingga lebih 60%?

Setakat mana Integrated Transport Information System (ITIS) boleh memainkan peranan yang lebih berkesan di dalam pengurusan trafik di KL?

Berapa persimpangan bersepadu akan dibina di KL pada 2007? Bilakah kerja untuk dua persimpangan, satu di Jinjang dan satu di Kepong, akan bermula?

Selain dari trafik, kami memberi perhatian kepada penilaian(assessment), penyenggaraan taman-taman awam, rumah-rumah pangsa, pencegahan banjir, setinggan sifar, kelulusan dan pemantauan projek-projek pembangunan, konsep zon dan sebagainya.

Sekian, terima kasih.

Yang ikhlas

Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home