Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, March 12, 2007

Apakah beban e-Tag ke atas pengguna jalan? 12.3.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya Kerajaan mengumumkan kos atau beban terhadap para pengguna jalan apabila sistem kutipan tol gantri atau gerbang dilaksanakan kelak.

Dr Tan berasa bingung setelah mendapat tahu sistem bayaran tol sekarang akan digantikan dengan sistem gerbang mulai pertengahan tahun depan. Kita bersedia menghadapi perubahan. Tetapi kita perlu mempertimbangkan berat yang ditanggung orang ramai.

Pada 11 Mac, 2007, Menteri Kerja Raya , Datuk Seri S. Samy Vellu mengumumkan bahawa sistem kutipan tol gerbang atau gantri akan dilaksanakan untuk mengelakkan kesesakan di plaza-plaza tol.

Difahamkan bahawa Lembaga Lebu Raya Malaysia (LLM) akan menyiapkan kajian sistem baru ini pada Julai 2007. Ia mungkin melibatkan kaedah dan undang-undang baru.

Selepas Lebuhraya Utara-Selatan diswastakan kemudian diambil balik oleh Kerajaan, banyak jalan bertol telah diadakan termasuk 18 batang di Selangor dan Kuala Lumpur.

Pada awalnya, setiap syarikat konsesi mempunyai sistem bayaran tol tersendiri seperti tag syarikat. Lepas itu, Kerajaan menyeragamkan dengan Touch 'n Go dan Smart Tag. Kini, Menteri Kerja Raya memberitahu bahawa e-Tag dan gantri atau pintu besar akan mengganti kaunter tunai, Touch 'n Go dan Smart Tag. Sistem baru ini boleh memantau kelajuan kereta dan muatan lori dengan mesin pengimbas dan kamera.

Kerajaan patut mengumumkan syarikat-syarikat yang terbabit dengan Express-Tag, Touch 'n Go, SmarTag dan e-Tag. SmarTag ialah akronim Sistem Membayar Automatik Rangkaian Tol; alat ini mempunyai bateri alkaline 9V dan boleh mengesan sebuah kenderaan dalam 40 milisaat. Siapa yang menjual bateri ini? Adakah e-Tag akan menggunakan bateri jenis yang sama? Adakah e-Tag akan terus menjadi elektronik sering menukar tag, esm-Tag?

Adakah pintu besar bererti belanja besar bagi para pengguna jalan? Apakah kos ditanggung mereka dengan tag syarikat masing-masing? Kos menukar kepada Touch 'n Go dan Smart Tag? Kos membeli e-tag dan membuang Touch 'n Go dan SmarTag?

Perubahan sistem tol setiap dua tiga tahun mengelirukan para pengguna jalan. Selepas e-Tag, apakah sistem baru?

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home