Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, January 03, 2010

Tebatan banjir: gunakan peruntuk dengan berkesan.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak Dewan Bandarraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya menggunakan peruntukan 2010 RM103.6 juta bagi melaksanakan dengan berkesan 30 projek tebatan banjir, termasuk mempertingkatkan tebing Sungai Keroh di Kepong Baru dan memperelokkan tasik takungan air di Taman Pusat Kepong.

Pada 3.1.10, Dr Tan melawat Sungai Keroh di Kepong Baru\Taman Petaling dan tasik takungan air di Taman Pusat Kepong.

Tebatan banjir di seluruh negara termasuk Kuala Lumpur adalah peri mustahaknya. Semua projek mestilah dilaksana dan disiapkan meliputi tebing Sg Keroh dan tasik takungan air Pusat Kepong.

Kerana banjir teruk, Kerajaan Pusat mengadakan dua pakej tebatan banjir di KL, iaitu Pakej 1, Terowong Bistari RM2.1 billion, dan Pakej 2 ,Tasik Takungan Air di Batu dan Jinjang dengan saluran bawah tanah, lebih RM500 juta.

Pakej 2 bertujuan membolehkan air hujan lebat dari tasik takungan di Pusat Kepong mengalir melalui parit bawah tanah ke Jinjang Utara untuk tiga tasik, yakni Tasik Taman Wahyu, Tasik Taman Nanyang dan Tasik Sri Delima di Jinjang Utara. Projek ini telah dijadualkan bermula pada 25.8.2003 dan disiapkan pada 24.5.2007. Kerana kontraktor menghadapi masalah, ia ditundakan kepada 27.12.2007. Tetapi, selepas dua tahun, nampaknya peringkat yang terakhir di Jinjang Utara baru sahaja di timbus tanah. Barangkali, ia sudah siap.

Kini keadaan tasik takungan Pusat Kepong dan tebing Sungai Keroh di Kepong Baru adalah kurang baik. Ia perlu diperelokkan.

Peruntukan 2010 bagi 30 projek tebatan banjir & meningkatkan mutu air sungai DBKL adalah sebanyak RM103.6 juta atau 10.18% dari jumlah bajet RMRM2.1 bilion. Peruntukan ini bertujuan untuk melaksanakan kerja pembangunan bagi menjalankan program penyelenggaraan, pembersihan parit dan sungai serta tebatan banjir.

Usaha mempertingkatkan tebing sungai dan memperelokkan tasik takungan mestilah diadakan bagi Sg Keroh dan tasik takungan Pusat Kepong.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home