Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, November 10, 2009

SPRM perlu menunjukkan kredibilitinya

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw berpendapat bahawa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mestilah menunjukkan imej, kredibiliti dan prestasinya.

Pada 10.11.2009, Dr Tan mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz tentang keyakinan beliau terhadap SPRM yang disebutkan sebagai melaksanakan tugasnya dengan profesional dan telus bagi membawa pihak terbabit ke muka pengadilan.

Beliau mengatakan bahawa SPRM telah bertindak terhadap pendedahan dalam Laaporan Audit Negara 2008 dan setakat ini telah membuka 41 fail siasatan.

Kita meumpukan perhatian kepada SPRM sebagai sebuah badan yang penting untuk memerangi rasuah. Tetapi, kematian Teoh Beng Hock telah merumitkan keadaan. Semoga punca kematiannya dapat dibongkarkan oleh Mahkamah Koroner kelak.

SPRM telah menyiasat Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) untuk beberapa tahun. Skandal PKFZ melibatkan RM4.5 bilion dan mungkin RMRM12.5 bilion jika tidak ada langkah yang berkesan. Dari Kabinet, ke Kementeran dan Lembaga Pelabuhan Klang, peraturan kewangan telah diabaikan. Apakah hasil siasata SPRM?

SPRM perlu memperbaiki imej dan kredibilitinya.

Dr Tan Seng Giaw


Sehubungan itu, beliau meminta semua pihak bersabar dan memberi peluang kepada SPRM melaksanakan tugas tanpa sebarang tekanan.
"Keseriusan SPRM untuk mengambil tindakan berhubung pendedahan Laporan Ketua Audit Negara tidak perlu diragui.
"Ini telah terbukti pada tahun lepas apabila 15 orang dituduh di mahkamah atas 94 pertuduhan di samping 18 laporan tata tertib dan surat nasihat telah dikeluarkan kepada jabatan atau agensi berkaitan," katanya ketika menggulung perbahasan Bajet 2010 di Dewan Rakyat hari ini.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home