Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, January 11, 2010

Polis perlu menjelaskan bagaimana ia mengawal gereja,sekolah dan keselamatan keseluruhannya.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong menyeru supaya Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menerangkan cara-cara mengawal gereja, sekolah dan keselamatan keseluruhannya dengan serentak termasuk penjenayahan bersenjata.

Pada 12.1.2010, Dr Tan membangkitkan kebimbangan awam mengenai kemampuan polis menangani penjenayahan di negara ini.

Menjelang Tahun Baru Cina, para penjenayah kononnya meningkatkan kegiatan ragut, perompakan, pencurian dan serangan bersenjata, seolah-olah tidak mengindahkan polis. Oleh itu, Tan Sri Musa patut menjelaskan bagaimana pihaknya mengawal kegiatan jenayah dan menjaga ketenteraman negara.

Yang paling cemasnya ialah mencegah jenayah membakar gereja. Semalam, Menteri Dalam Negara Datuk Seri Hishammuddin mengatakan suspek sudah dikesan, cuma mestilah dirahsiakan lagi. Kami berharap tempoh rahsia ini tidak begitu panjang. Hisham perlu mendedahkan butiran mengenai para suspek ini.

Kelmarin, Kementerina Dalam Negara menerangkan keadaan kepada perwakilan 62 negara. Dua minggu yang lepas, Mahkamah Tinggi membenarkan Catholic weekly, Herald, menggunakan kalimah Allah. Ini mencetuskan bantahan. Cubaan membakar lapan gereja telah berlaku. Kami berharap perwakilan asing memahami keadaan. Wakil-wakil negara Kristian seperti Amerika Syarikat, UK, Perancis dan Rusia adalah biasa dengan langkah mencegah terrorisme.

Ketika cubaan serangan gereja berlaku, syarikat keselamatan swasta tumbuh bagai cendawan. Syarikat keselamatan swasta dan pasukan polis adalah sangat berbeza. Jika keselamatan terkawal, mengapa timbul begitu banyak syarikat keselamatan dan tempat-tempat kawalan swasta di kawasan-kawasan perumahan di seluruh negara? Ramai yang berasa bahawa syarikat keselamatan swasta bertambah kerana insiden jenayah melambung.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home