Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, January 18, 2010

Pastikan klinik 1 Malaysia melayan pesakit dengan baik.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Kerajaan memastikan kakitangan klinik 1 Malaysia benar-benar mempunyai belas kasihan dan melayankan para pesakit dengan baik.

Dr Tan melihat Perdana Menteri Datuk Seri Najib merasmikan klinik 1 Malaysia yang ke-44. Rakyat sedang memperhatikan sama ada klinik seumpama ini memberi makna kepada kesihatan mereka.

Klinik yang boleh memberi perkhidmatan yang elok kepada rakyat, terutamanya orang yang miskin, adalah bererti. Kita mengharapkan klinik-klinik 1 Malaysia boleh memainkan peranan seperti ini. Memang Najib berjani bahawa ia tidak akan bersaing dengan klinik swasta.

Saya akan menyaksikan klinik komuniti ini, misalnya di Taman Intan Baiduri, Kepong, untuk menilaikan sama ada klinik-klinik ini memberi perkhidmatan seperti yang dijanjikan. Ia adalah diuruskan oleh seorang pembantu perubatan dan seorang jururawat, dan dibuka setiap hari dari jam 10 pagi sehingga 10 malam.

Kononnya, pesakit yang demam, batuk atau berluka ringan boleh mengunjungi klinik 1 Malaysia.

Kerajaan Pusat akan membelanjakan RM 10 juta untuk menubuhkan 50 buah klinik jenis ini. Kita perlu tahu kos penyelenggaraannya.

Bolehkah ia mengurangkan kesesakan di klinik-kilink pesakit luar di hospital-hospital?

Memang hospital-hospital cuba memberi perkhidmatan yang sebaik-baiknya. Tetapi, ia masih mempunyai kelemahan. Contohnya, sikap setengah kakitangan boleh diperbaiki. Ini adalah termasuk doktor, jururawat dan kakitangan yang lain. Adakah kelemahan yang serupa akan timbul di klinik-klinik 1 Malaysia?

Kita berharap pembantu perubatan dan jururawat di klinik-klinik 1 Malaysia sungguh berjiwa rakyat dan memberi perkhidmatan yang bermakna kepada orang ramai.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home