Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, September 24, 2009

Akta Anti-Pengganasan (ATA) untuk mengganti ISA

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong menitikberatkan bahawa kita haruslah menggubalkan undang-undang seperti Akta Anti-Pengganasan (Anti-Terrorism Act, ATA) untuk menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) kerana ISA adalah dijadikan undang-undang bagi menentang Komunis pada 1960.

Sejak Disember, 1989, Komunis sudah meletakkan senjata dan bekas Komunis ditempatkan di Selatan Thailand.

Pada 24.9.2009, Dr Tan mengulas pendapat bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah yang semalam menyebutkan bahawa Malaysia masih memerlukan ISA yang setaraf dengan emergency law (undang-undang darurat) bagi mengatasi masalah perkauman dan agama yang timbul dari semasa ke semasa.

Datuk Mohd. Noor Abdullah berkata, ‘‘Kita perlukan ISA. Apa yang berlaku baru-baru ini di Selangor seperti isu pemindahan kuil dan demonstrasi membawa kepala lembu adalah tanda-tanda yang negara akan menjurus kepada pergaduhan kaum dan agama.’’

Siapa yang mencetuskan sensitiviti perkauman, agama, adat resam dan bahasa yang mengakibatkan keporak-perandaan mestilah dihadapkan ke mahkamah tanpa mengira parti politik, atau kaum. Semua tindakan yang diambil wajib beteraskan kepada keadilan.

Penggubal ISA adalah H.R. Hickling, seorang rakyat British. ISA adalah untuk menentang Komunis bukan bagi mengatasi pengganasan bukan Komunis,agama, perkauman dan lain-lain. Ia pernah disalahgunakan.

Kita memerlukan undang-undang seumpama ATA untuk menghadapi pengganas atau anasir yang hendak menghancurkan negara.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home