Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, September 29, 2009

Pelaksanaan Pelan Integriti Nasioanl

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw akan membangkitkan pelaksanaan Pelan Integriti Nasional di semua peringkat di Parlimen supaya pentadbiran negara adalah bersih, telus dan beramanah.

Dr Tan mengemukakan dua usul, 10 soalan untuk dijawab secara lisan dan lima soalan bagi dijawab secara berltulis kepada sesi Parlimen yang bermula pada 19 Oktober, 2009.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengamalkan 1 Malaysia, rakyat didahului. Demikian, kita berharap wujudnya perpaduan dan kemajuan di seluruh negara. Malahan, beliau menekankan KPI, Key Performance Index, dan KRA, Key Result Area: 26 kementeriannya akan dipandu oleh KPI dan KRA.

Ketika Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri, belaiu menubuhkan Institut Integriti Malaysia (IIM) dan melancarkan Pelan Integriti Nasional (PIN). Najib menyertai beberapa program IIM dan mengalu-alukan PIN dan IIM.

Pada sesi Parlimen ini saya akan mengemukakan usul dan soalan mengenai KPI dan KRA untuk PIN dan IIM. Kita hendaklah prestasi semua kementerian yang baik dan yang dikurniakan dengan integriti. Kalau rakyat didahulukan, maka mereka mahu segalanya diuruskan dengan etika dan nilai yang tinggi.

Apa yang berlaku dengan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) ialah dari Jemaah Menteri, Kementerian kepada Lembaga Pelabuhan Klang (PPK), peraturan kewangan tidak dipatuhi. Integriti tidak timbul. Kos PKFZ meningkat dari RM400 juta kepada RM4.5 bilion. Jika tidak ada tindakan yang tegas, maka ia mungkin meningkat kepada RM12.5 bilion.

Saya menyentuh implikasi perubahan iklim yang telah dibincangkan di Perhimpunan Bangsa-Bangsa Bersatu, mesyuarat ekonomi G20 di Pittsburgh, Amerika Syarikat, masalah pembantu rumah, kualiti universiti dan penarafan dunia untuk IPTA dan IPTS. Apa keputusan yang dibuat oleh G20, 20 negara yang kuatnya ekonomi, akan memberi kesan kepada dunia termasuk Malaysia. Begitu juga dengan perubahan iklim yang mendatangkan pelbagai kesan terhadap dunia: air batu di kutub-kutub mencairkan, paras air laut naik dan beberapa negara mungkin ditenggelam oleh air laut serta perubahan cuaca dan taufan dan lain-lain.

Wabak besar selsema A H1N1 membawa kesan kepada negara. Kita perlu berhati-hati. Keselamatan negara dengan bertambahnya anggota polis dan pelaksanaan 125 syor Suruhanjaya Polis menarik perhatian sejak 2004.

Topik-topik yang lain adalah: penarafan pelabuhan di negara ini, bilangan saintis, pelan tempatan KL20, industri komoditi dan peladangan, pelan-pelan pelajaran termasuk sekolah bistari dan PPSMI, projek JKR termasuk keselamatan MRR2 Kepong, barang-barang kawalan, dan kebebasan media di dalam falsafah, dasar dan program Kerajaan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home