Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, August 10, 2009

Beri peluang kepada awam membaca Laporan Pasukan Petugas Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Keat memberi peluang kepada orang ramai untuk membaca Laporan Petugas Khas PKFZ, agar mereka boleh mengetahui keadaan yang sebenarnya.

Sementara itu, Kerajaan Persekutuan mestilah mempertimbangkan penubuhan Suruhanjya Diraja untuk minyiasat skandal yang begitu rumit. Adakah perbezaan tuntutan pemaju berjumlah RM 930 juta?

Pada 11.8.2009, Dr Tan mengulas tentang penemuan Pasukan Petugas Khas PKFZ yang mengambil masa dua bulan untuk mengkaji permasalahan PKFZ.

Menurut Laporan Pasukan Petugas PKFZ, terdapat perbezaan-perbezaan tuntutan Kuala Dimensi Sdn Bhd di antara RM 500 juta dan RM 1 bilion.

Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang Datuk Lee Hwa Beng telah membuat laporan polis pagi ini mengenai hal ini.

Semalam, Datuk Seri Ong Tee Keat mengumumkan penemuan tersebut.

Di dalam tempoh labih enam tahun ini, pelbagai masalah berlaku di PKFZ. Siasatan Suruhanjaya Pecegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadapnya menarik perhatian awam.

Besok, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan menaya Peguam Negara di Parlimen beberapa soalan mengenai PKFZ. Beliau pernah mengemukakan beberapa cadangan darihal PKFZ, termasuk syor untuk mengambil alih tanah bagi PKFZ, bukan membeli dengan harga pasaran yang tinggi.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home