Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Tuesday, September 15, 2009

Jalan-jalan di luar senarai JKR juga perlu dinaikkan taraf

Timbalan Pengerusi Kebangsaan dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Jabatan Kerja Awam (JKA) kerajaan tempatan mestilah juga menaikkan taraf jalan-jalan di luar senarai JKR. Ini haruslah termasuk lampu-lampu isyarat dan lain-lain.

Semalam, Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor hendak meningkatkan tahap keselamatan di beberapa kawasan yang kerap berlaku kemalangan dan menjadikan salah satu petunjuk Indeks Prestasi Utama(KPI) Kementerian Kerja Raya. Beliau haruslah menyedari bahawa sebahagian besar kemalangan berlaku di jalan-jalan yang bukan di 10 kawasan jalan raya di seluruh negara yang telah disenarai dandikatakan kerap berlaku kemalangan.

Kita perlu sentiasa meningkatkan keselamatan jalan. Sikap orang ramai memang penting, termasuk para penunggang motosikal yang menjadi lebih 50% mangsa kemalangan. Semua pihak patutlah menyokong Kempen Keselamatan Jalan Raya (CARE) yang telah dilancarkan oleh menteri tersebut.

Daripada 370,000 kes kemalangan jalan tahun lalu, adanya lebih 6,000maut. Kita hendaklah selalu berhati-hati terutamanya semasa musim perayaan.

Datuk Shaziman mestilah tahu bahawa keselamatan di banyak tempat perlu dijaga juga. Misalnya, di jejambat MRR2, Kepong, terdapat jalan berlubang-lubang. Memandangkan bilangan kenderaan yang menggunakan MRR2, ini memang menjejaskan keselamatan jalan. Kawalan JKR patut dipertingkatkan.

Selain dari usaha JKR, JKA di 144 kerajaan tempatan haruslah berikhtiar untuk memperbaiki keselamatan di jalan-jalan di bawah kawalannya. Tambahan, lain-lain agensi seperti Tenaga Nasional Berhad,TNB, patut memastikan lampu-lampu jalan adalah berfungsi.

Semoga orang-orang yang balik kampung untuk beraya senentiasa menjaga keselamatan jalan. Selamat Hari Raya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home