Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Thursday, March 19, 2009

Laporan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw berpendapat bahawa Kerajaan patut mengumumkan Laporan Komprehensif mengenai Pelaksanaan Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris.

Kita hendak mengetahui prestasinya setelah enam tahun menggunakan Inggeris untuk mengajar sains dan matematik.

Pada 19.3.2009, Dr Tan mengambil bahagian di dalam perbahasan peringkat jawatankuasa bekalan tambahan lebih RM20 bilion untuk Kementerian Pelajaran, misalnya RM 150 juta dibelanjakan untuk membiayai Program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris Fasa VI dan peralatan ICT.

Perkomputeran di 7643 buah sekolah rendah di negara mestilah dipertingkatkan kerana wujudnya pelbagai kelemahan seperti sesetengahnya tidak sempurna dan ada komputer yang uzur. Dengan usir lebih dua tahun, sesetengah komputer perlu diganti. Kementerian sudah membelanja RM 150 juta untuk PPSMI Fasa VI. Diharapkan sistem ini adalah lebih baik.

Dalam enam tahun ini, lebih tiga juta murid sedang dan telah melalui PPSMI. Sebahagian dari jumlah lebih 200,000 guru sekolah rendah telah dilatih untuk mengajar sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris. Berapakah yang berkaliber?

Terdapat pelbagai pandangan orang ramai terhadap PPSMI. Ada golongan yang bersuara lantang menentangnya seumpama Persatuan Bahasa Melayu dan Dong Jiao Zhong (Gabungan Persatuan Guru dan Lembaga Sekolah Persendirian Cina). Ada yang menyokong.

Salah satu faktor yang penting untuk sains dan matematik ialah tahap beribu-ribu guru. Apakah bilangan yang mahir dan berkesan mengajar mata-mata pelajaran ini? Memang terdapat guru-guru yang berkaliber. Bagaimana kualiti yang bakinya dapat di pertingkatkan?

Dari 27 institut perguruan dan seberapa graduan 20 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA), apakah bilangan yang benar-benar layak mengajar termasuk sains dan matematik? Kementerian Pelajaran mestilah mengambil perhatian yang secukupnya.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home