Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, March 16, 2009

Jangan naik penilaian, cukai tanah dll ketika kemelut ekonomi

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya 144 kerajaan tempatan termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menginsafi kesusahan rakyat dan mengelakkan kenaikan penilaian, cukai tanah dan lain-lain, agar warga dapat menghadapi kemelut ekonomi.

Dr Tan membuat kenyataan mengenai hal ini pada 15.3.2009 mengenai penilaian dll.

Ketika kemelut ekonomi, orang ramai mengharapkan kerajaan termasuk majlis tempatan tidak menambahkan cukai. Ada warga seperti di Kepong Baru yang tidak faham cara majlis menguruskan percukaian.

Pada akhir tahun lepas, Kerajaan mengemukakan Pakej Rangsangan Ekonomi I, RM 7 bilion, bagi rakyat menghadapi kemelut ekonomi yang berasal dari Amerika Syarikat. Setakat ini, hanya RM 1 bilion diagihkan. Pada akhir tahun ini, RM 5.2 bilion akan digunakan. Minggu lalu, Menteri Kewangan Dato' Sri Najib menyampaikan Pakej Rangsangan Ekonomi II, RM 60 bilion, untuk mengurangkan kesan tsunami kewangan. Kita mengharapkan wang Pakej I and II akan diberikan kepada golongan yang benar-benar memerlukan dengan secepat mungkin. Kita tidak mahu halangan termasuk birokrasi menyebabkan wang ini cuma sampai ke segelintir orang sahaja.

Saya mengesyorkan agar laporan susulan mengena Pakej I and II dipersembahkan setiap kali Dewan bersidang. Kita hendak mengetahui bagaimana wang ini digunakan dengan berkesan.

Harga hartanah sedang turun. Ada yang menunggu sehingga harga terjatuh ke bawah sebelum membelinya. 144 majlis tempatan termasuk DBKL patut mempunyai dasar yang bijak dan terbuka: sambil menggalakkan wargakota membayar bil-bil, mereka mestilah membiarkan kenaikan cukai dan memberi ruang kepada rakyat untuk bernafas.

Ada rumah kediaman dijadikan kedai. Penilaian bagi kedai adalah lebih tinggi. Majlis seperti DBKL patut mengeluarkan notis kepada para pesalah sebelum kemelut ekonomi.

Saya akan membangkitkan perkara ini di dalam Dewan. Kita haruslah mengurangkan beban rakyat.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home