Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, March 16, 2009

Agihan adil 63,000 jawatan baru di jabatan kerajaan

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mencadangkan supaya 63,000 jawatan kakitangan karajaan yang baru dibuka kepada calon berbilang bangsa mengikut meritnya.

Amalan mengambil kakitangan khas yang merupakan ahli politik parti sebagai hadiah adalah tidak sesuai; mereka hanya dibayar gaji buta yang membolehnya terus menyokong sesetengah pmimpin parti itu. Bahawa bayaran orang-orang khas ini dengan wang awam memang tidak diterima rakyat.

Pada 10.3.2009, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan membentangkan Pakej Rangsangan Ekonomi II, RM 60 bilion; akhir tahun lalu, beliau mengemukakan Pakej I RM 7 bilion. Pakej ini ialah untuk mengurangkan pengangguran, meringankan beban rakyat, membantu swasta dan menambahkan keupayaan masa depan.

Peruntukan mengurangkan pengangguran ialan RM 2 bilion termasuk kewujudan 63,000 jawatan kakitangan awam baru. Saya berharap RM 67 bilion Pakej I & II dapat diagihkan kepada golongan-golongan yang memerlukannya dengan berkesan dan secepat mungkin. Apakah bilangan kakitangan awam yang tepat bagi Malaysia? Adakah 1.2 juta orang kakitangan kerajaan terlalu ramai?

Sejak dahulu lagi rakyat mengharapkan kerajaan mempunyai rancangan latihan kakitangan awam tanpa mengira kaum. Bantuan hendaklah diberi kepada golongan yang memerlukannya. Dalam beberapa tahun ini, bilangan bukan Melayu di jabatan kerajaan semakin hari semakin kurang. Lebih 90% kakitangan adalah satu bangsa.

Kini, kita patut menghapuskan dasar perkauman. 63,000 anggota baru mestilah berbilang kaum. Kerajaan haruslah menubuhkan jawatankuasa pengambilan kakitangan yang benar-benar bebas. Ia adalah berteraskan kepada syarat-syarat yang adil.

Kita akan mengulangi di Dewan bahawa Malaysia adalah berbilang bangsa. Kakitangan kerajaan terpaksa membayangkan hakikat ini.

Dr Tan Seng Giaw

2 Comments:

At 2:09 PM, Blogger chriskooi said...

YB Dr. Tan:

In theory, everything is possible. The government must be colour blind. But practically, they always have racial discrimination. We can only try our best to avoid it.

Your picture with us:
www.chriskooiweikit.blogspot.com

 
At 6:17 AM, Anonymous Anonymous said...

Masalahnya, bangsa bukan melayu tidak mahu memohon jawatan kerajaan.

Saya kini sedang jlnkan gerakan utk tarik bumiputra pecah monopoli tampok perniagaan di Malaysia.

View Profile: Rantong™

 

Post a Comment

<< Home