Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Sunday, March 04, 2007

Rancangan Malaysia Ke-9, DBKL, peniaga kecil, 4.3.2007.

Rancangan Malaysia Ke-9, DBKL, peniaga kecil, 4.3.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menyeru supaya 144 kerajaan tempatan termasuk Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membantu para peniaga kecil cocok dengan dasar RMK-9 iaitu penstrukturan semula, persaingan dan pemodenan sektor perdangangan pengedaran.

Lebih satu rarus peniaga di tepi Jalan Kepong Baru mestilah ditempatkan semula di pusat yang setimpal dengan dasar RMK-9.

Dr Tan membuat seruan ini ketika menemui para peniaga di Jalan Kepong Baru pada 4.3.2007.

Menurut RMK-9, sektor perdagangan pengedaran akan terus mengalami perubahan struktur yang memberi impak kepada pembangunan sektor ini pada masa hadapan terutamanya perniagaan tradisional seperti para penjaja dan peniaga tepi Jalan Kepong Baru.

Selain daripada memantapkan rangka kerja kawal selia, RMK-9 hendak memperkukuhkan kaedah pengedaran bagi meningkatkan kecekapan, produktiviti dan daya saing.

Semua 144 kerajaan tempatan mestilah mengambil berat dasar RMK-9. Ini termasuk DBKL yang berkehendakkan mengkaji para peniaga yang mesti dipindahkan kepada tempat-tempat yang lebih sesuai.

Pada tempoh hari, lebih satu ratus peniaga di tepi jalan tersebut menerima pemberitahuan daripada DBKL agar berpindah ke tempat lain kerana terdapat cadangan mempertingkatkan jalan.

Adalah perlu bagi DBKL untuk memperluaskan jalan disebabkan bilangan kenderaan yang bertambah pesat. Tetapi, DBKL dan lain-lain pihak berkuasa haruslah menyediakan tempat alternatif mengikut dasar RMK-9.

Sektor perdagangan pengedaran menyaksikan pertumbuhan pasaraya raksasa seperti Jaya Jusco dan Carre Foure yang dekat dengan Jalan Kepong Baru. Sementara itu, para peniaga tradisional ini tidak patutlah dilupakan.

Pelan Induk DBKL (KL20) menggubalkan dasar memantau peruntukan premis penjaja dan peniaga kecil dan membina premis penjaja tambahan di mana perlu. Tahun lepas, kami mengemukakan pelbagai cadangan kepada plan tempatan KL20 termasuk pembinaan premis penjaja tambahan.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home