Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Friday, February 23, 2007

Pasport segera:latih kakitangan beramanah, mesin baik, perkhidmatan selepas jualan, 23.2.2007.

Pasport segera: latih kakitangan beramanah, mesin baik, perkhidmatan selepas jualan, 23.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw menekankan bahawa Kementerian Dalam Negara melatihkan kakitangan beramanah yang cukup, cocok dengan pemasangan mesin pasport elektronik dan sistem komputer online untuk menyegerakan cara memproseskan pasport.

Syarikat yang membekalkan mesin-mesin tersebut mestilah mengikut spesifikasi perjanjian dan memastikan perkhidmatan selepas jualan yang bertaraf tinggi.

Dr Tan mengambil perhatian terhadap dwi langkah baru bagi menyegerakan cara memproses pasport oleh Kementerian tersebut. Menurut Timbalan Menterinya Datuk Tan Chai Ho, pada bulan Jun, 2007, mesin pasport elektronik dan komputer online akan dipakai di negeri-negeri. Demikian, para pemohon hanya perlu membawa Mykad tanpa dokumen yang lain seperti sijil kelahiran.

Jika rakyat tidak perlu berbaris panjang dan menunggu lama, maka langkah baru itu adalah bermakna. Tetapi, kenyataan haruslah disusulkan dengan amalan yang berkesan. Orang ramai tidak sewajarnya putus asa dengan permohonan pasportnya.

Pada 16 Januari, 2007, Menteri Dalam Negara Datuk Seri Mohd Radzi merasmikan pembukaan cawangan kementeriannya di Wangsa Maju, Kuala Lumpur. Beliau mengumumkan pelaksanaan pasport segera. Setiausaha Agungnya Tan Sri Aseh mengesahkan pasport segera mengambil masa 5 hingga 10 minit atau masa yang pendek. Saya memberitahu Tan Sri bahawa saya akan membaharui pasport saya di cawangan itu keesokan hari. Beliau menyahut hasrat saya dengan baik.

Pada kira-kira jam 8 hari kedua, saya dengan seorang kawan tiba di cawangan itu dengan gambar dan borang yang terisi. Sebelum tengah hari berkenaan kami terpaksa kembali ke pejabat. Pada lebih kurang 2.30 petang hari yang sama, seorang pegawai menelefon kami masing-masing untuk memberitahu bahawa pasport telah siap. Pada hari yang ketiga, kami menunggu 30 minit untuk mendapat pasport baru.

Sebenarnya, para kakitangan cawangan tersebut telah berikhtiar untuk memproses permohonan pasport dengan cepat. Namun, mesin elektronik tidak berjalan dengan elok. Kini, cawangan itu menetapkan masa dua jam untuk setiap permohonan pasport.

Kementerian hendaklah melatih kakitangan beramanah yang cukup dan cekap untuk mengendalikan mesin-mesin termasuk komputer online. Ia wajib menentukan syarikat yang dilantik adalah benar-benar boleh dipercayai untuk membekalkan mesin-mesin yang sesuai. Kemudian, syarikat tersebut patut menghantar juruteknik untuk perkhidmatan selepas jualan. Ini boleh membantu kakitangan tersebut.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home