Lihat isu dengan Tan Seng Giaw

Monday, February 26, 2007

Kenaikan gaji polis, kakitangan awam, kecekapan, ketiadaan rasuah, 26.2.2007.

Kenaikan gaji, polis, kakitangan awam, kecekapan dan ketiadaan rasuah, 25.2.2007.

Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP dan Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw mendesak supaya Kerajaan mempertimbangkan permintaan untuk kenaikan gaji polis dan kakitangan awam berpendapatan rendah, menguatkuasakan Pelan Integriti Nasional (PIN), meningkatkan kecekapan dan menghapuskan rasuah.

Dr Tan menyahut kenyataan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib semalam darihal Kerajaan setuju bahawa adanya alasan yang baik untuk mengkaji gaji golongan berpendaptan rendah di perkhidmatan awam.

"Terdapat perasaan umum khasnya bagi golongan berpendapatan rendah bahawa adanya justifikasi untuk mengkaji itu (kenaikan gaji)," ujar beliau.

Tahun lepas, pasukan polis telah mengemukakan cadangan untuk kenaikan gaji polis. Cuepacs juga menghantarkan tuntutan gaji bagi para ahlinya.

Memang, kenaikan gaji untuk lebih satu juta kaitangan kerajaan memerlukan peruntukan yang besar. Pada 2007, bajet persekutuan memperuntukkan RM113 bilion untuk mengurus. Sebahagian pentingnya ialah untuk emolumen.

Kerajaan mestilah membandingkan gaji polis dan kakitangan awam dengan kos sara hidup mereka. Seorang konstabel yang mendapat RM 600 sebulan adalah sukar untuk hidup di bandar. Pemberian mereka gaji tambahan dengan secepat mungkin adalah langkah yang wajar. Kita mahu mereka bekerja dengan kuat, mengapa kita tidak hendak membayar gaji yang berpatutan?

Pada akhir ini, kedengaran rungutan mengenai prestasi kakitangan awam. Kes-kes jenayah seperti ragut, pecah rumah dan pembunuhan membimbangkan. Kita berharap kakitangan kerajaan berpestasi tinggi dan polis menyelesaikan kes-kes jenayah; kita mestilah membantu mereka mengatasi masalah kos sara hidup.

Selain daripada kenaikan gaji, Kerajaan perlu mengambil langkah yang tegas menguatkuasakan PIN, menghadapkan kakitangan yang rasuah ke mahkamah, terutamanya pegawai kanan. Kalau yang kanan itu menyeleweng, apatah lagi yang berpangkat rendah? Tindakan yang berkesan haruslah diambil terhadap kakitangan yang bersikap perkauman dan yang tidak cekap.

Dr Tan Seng Giaw

0 Comments:

Post a Comment

<< Home